Alkohol i kommbinasjon med rusmiddler

Hei! Det jeg lurer på er om MDMA først og fremst. Hørt det blir sagt at man virkellig ikke burde kommbinere MDMA med alkohol og at det er livsfarlig. Men det kan jeg ikke skjønne. Var på fylla og ble full. Men så ventet jeg 2 – 3 timer uten å drikke. Etterpå kjøpte jeg MDMA av en tilfeldig og det funket helt fint for meg uten at jeg hadde noen bivirkninger. … Så det vil si at det kun er livsfarlig å drikke alkohol sammtidig som man tar MDMA? Eller er det trygt å vente til alkoholrusen har gått litt vekk før man tar MDMA, det jeg gjorde? Eller gjorde jeg noe som kunne vært livsfarlig? Hva kan skje om man er sørpe full og tar MDMA sammtidig? Kokain og amfettamin er stoffer jeg forstår det er mer tryggere og ta på fylla. Slike stoffer forstår jeg det som at folk vanligvis tar på fylla og ikke ellers, stemmer det? Folk jeg snakker med sier: kokain + alkohol = Ok MDMA + alkohol = Ikke bra amfettamin + alkohol = Ok GHB + alkohol = Livsfarlig! Hva om man har tatt GHB og så drikker etterpå, hva kan skje da? Er det trygt?
Og ta GHB først etter man har drukket er jo livsfarlig, men viss man gjør det før man drikker..? Og helt til slutt: Hva er vanlig brukerdose milligram ren MDMA? Hva er den minste dosen ren MDMA jeg kan ta får å oppnå effekt? Hva slags bot kan jeg risikere om politiet oppdager at jeg er høy på MDMA? Hva kan skje om man er høy på MDMA før man skal inn på ett party/nattklubb, kan man bli straffet der og da? Eller er politiet først og fremst ute etter og ta de som har dop på seg? Hvor mye vann er anbefalt å drikke under MDMA rusen (verken for mye eller for lite) ? Og hva skjer viss jeg blir tatt på Gardermoen flyplass med 100 mg MDMA, hva er straffen får det? Jeg har begynt og bli meget lei alkoholrusen og vil prøve meg på MDMA igjen, men ved en spessiel annledning når jeg blir keen! = D Og aller, aller helt til slutt: Kan du bekrefte det var ren MDMA jeg fikk i meg? Da jeg prøvde MDMA kjøpte jeg det av en tilfeldig, men som hadde det i pilleform. Spiste halve, den smakte bittert og surt og følte effekter som at jeg var glad, velvære og at jeg var coneckta til folk rundt meg = D

Mann, 22 år fra Oslo
Den største faren med å kombinere MDMA og alkohol er faren for dehydrering. MDMA får kroppstempraturen til å øke, hjertet slår fortere og du mister mye væske gjennom svette. Hvis du i tillegg drikker alkohol (som virker dehydrerende), så klarer ikke kroppen å ta til seg væske så godt og faren for dehydrering og kollaps som følge av dette blir forhøyet. Det spiller ingen rolle hvilket stoff du tar først, så lenge du er påvirket av begge på samme tid kan det være farlig.
Det er nok en del mennesker som tar amfetamin og/eller kokain i kombinasjon med alkohol, men hvorvidt det er mer vanlig enn å ta det uten alkohol kan vi ikke si sikkert.
Når det gjelder GHB og alkohol er det, som du skriver, en farlig kombinasjon. Vi kan ikke på noen måte si at det er trygt å kombinere disse uavhengig av rekkefølgen det tas i. Grunnen til det er at de kan forsterke effekten av hverandre, og fordi begge to er dempende kan det bedøve funksjonen til viktige organer i kroppen din. I verste fall kan du dø.
En vanlig brukerdose MDMA er vanligvis mellom 50 og 200 mg. Hvor mye du tåler kan variere fra gang til gang avhengig av dine forventinger til rusen, hvor uthvilt du er på forhånd og om du har utviklet toleranse for stoffet. Vi kan derfor ikke si noe om hvor stor/liten dose du trenger for å bli påvirket.
Hva slags straff du kan få hvis du blir tatt med MDMA er avhengig av hvor mye du har. Vanligvis får du en bot ved beslag av små doser, og det blir oppført på ditt utvidede rulleblad som kan begrense deg med hensyn til arbeid, skole og innreisevisum til enkelte land. Hvis du er høy når du skal inn på en klubb kan du bli nektet adgang og politiet kan bli tilkalt. Dette er helt opp til hvert enkelt utested.
Hvor mye vann du bør drikke når du er på ecstasy er vanskelig å si helt konkret, det er litt avhengig av aktivitetsnivået ditt. Hvis du danser mye er det ikke uvanlig med flere liter vann på en kveld.
Om det du fikk i deg var ren MDMA er helt umulig for oss å vite. Generelt sett består som oftest tablettene av flere forskjellige stoffer.
Her kan du lese mer om GHB, Alkohol og MDMA.