Narkoman?

Hei Er man narkoman når man jevnlig røyker cannabis? Hvor vanlig er det å gå over til sterkere stoffer når man allerede røyker cannabis jevnlig?

Kvinne, 39 år fra Nord-Trøndelag
Vi synes det er vanskelig å benytte termen narkoman uten å ha utgangspunkt i en klar definisjon, for hva er egentlig en narkoman?
Er det en som er avhengig av narkotika? I så fall, hva da med dem som får foreskrevet legemidler som er klassisfisert som narkotika i forbindelse med sykdom?
Eller er det en som bruker narkotika bare av og til? Er de narkomane hvis de er i fast jobb og bor i fint hus?
Om en person som jevnlig røyker cannabis er det kanskje mer nøyaktig å si rusmisbruker? Eller rusavhengig dersom han ikke klarer å slutte med det?
Hvor vanlig det er å gå over til sterkere stoffer etter cannabisbruk har det vært mye debatt om. Det er ingengting ved stoffet cannabis som gjør at man får lyst på sterkere eller andre stoffer når man bruker det. I de tilfeller hvor cannabisbrukere går over til sterkere stoffer handler nok det mer om at man allerede har brutt noen juridiske barrierer ved å røyke cannabis, i tillegg til at man kanskje er i et noe belastet miljø hvor det er tilgang. Fordi det er så mange faktorer som spiller inn er det vanskelig å si noe om hvor vanlig det er. Du kan lese mer om dette temaet i denne artikkelen.