Mistanke om hasjbruk

cannabisHei! Jeg har røyka hasj 3 ganger nå, med flere ukers mellomrom, siste gangen var forrige helg. Og så lurer jeg på om det vises i blodet eller urinen nå hvis jeg må avgi prøve? Vet ikke helt hvor mye jeg har røyka, siden jeg var med en kompis og det var hans. Røyka brunt for 3-4 uker siden, og grønt forrige helg. Hva er eventuelt straffen du får hvis du blir tatt? Siden jeg er under 18 år (blir det om 3mnd) blir da foreldrene opplyst om situasjonen?

Kvinne, 17 år fra Hedmark
Et engansinntak av hasj/cannabis vil kunne vises i blodet i ca 24 timer, og i urinen i 5-7 dager etter inntak. I urin- og blodprøve er det virkestoffet i cannabis (THC) verdier som vises. Styrken i cannabisen kan variere mye, men om det er grønt eller brunt har ingen betydning. Hvis du blir tatt for bruk av cannabis, er det vanligvis slik at man får en bot. Om foreldrene dine blir informert er nok litt avhengig av hvem som finner ut at du har røyket, og hvor alvorlig din hasjbruk vurderes å være. I hovedsak er det slik at foreldre skal ha tilstrekkelig informasjon til å kunne ivareta sine barn på best mulig måte, det innkluderer også å kunne begrense utvikling av en eventuell rusmiddelavhengighet.