Min far er alkoholiker.

promillesymbolHei, jeg har i løpet av mine 19 år vokst opp med en far som drikker i perioder. Han er alkoholiker og har fått diagnosen flere ganger. Han har vært innlagt på avrusning 10-20 ganger, kanskje mer. Han er 64 år, og jeg er blandt annet svært bekymret for hans helse. En annen ting er at jeg sliter med samvittigheten, jeg er voksen nå å skal flytte hjemmefra, men min mor bor sammen med faren min og jeg er redd for at han skal slite henne ut. Hun har hatt hjerteinfarkt to ganger, noe som gjør meg mer bekymret. Jeg er ganske sikker på at hun vil gå fra han når jeg flytter, eneste grunnen til hun ikke har gjort det enda er fordi jeg er skole-elev og det har skjedd ting di siste årene som har satt meg på prøve. Pappa har vært alkoholiker siden har var 20 år, det vil si at han har drukket i 44 år!                                         Jeg trenger råd, jeg holder på å bli mer eller mindre gal. Vurderer også å ringe politiet når han setter seg i bilen, for at han ikke skal skade noen…hjelp?

Kvinne, 19 år fra Nordland
Det er ikke noe rart at du er bekymret for foreldrene og føler at du holder på å bli «gal». Foreldrene dine har hver på sin side ganske alvorlige problemer, og du føler deg kanskje hjelpesløs. I en slik situasjon som du er i nå kan det være lurt å tenke godt over hva kan du gjøre noe med, og hva kan du ikke kan gjøre noe med. Faren din har drukket hele ditt liv, han har fått hjelp flere ganger til å slutte å drikke, men fortsetter. Når de som er profesjonelle hjelpere ikke klarer å hjelpe han, er det lite du kan stille opp med. Trist nok er det faren din og bare han som kan bestemme seg for om han skal slutte å drikke. Når det gjelder moren din er det litt vanskelig å forstå hva du tror om hennes situasjon fremover. Du er redd hun skal slite seg ut, men samtidig tror du hun kommer til å flytte når du flytter ut. Hvis du ikke vet hva moren din tenker å gjøre er det sikkert bra for dere begge å snakke sammen om det. Fortell henne om din bekymring for henne og spør henne hva hun har tenkt å gøre når du flytter ut. Ofte holder vi tilbake bekymringer for ikke å bekymre andre, og det kan være at moren ikke har fortalt deg at hun har tenkt å flytte fordi hun er redd du blir bekymret. Moren din er også voksen og må ta sine egne valg, hvis hun velger å bli hos faren din er det hennes ansvar, og hennes valg. Du skriver også at du har dårlig samvittighet for å flytte ut. Hvis du føler at du svikter moren din hvis du flytter ut bør du si det til henne også. Du kan jo også tenke over at du har bodd hjemme til nå uten at situasjonen kanskje har blitt noe bedre av den grunn. Hva vil skje hvis du blir boende? Kanskje fortsetter alt som før og du blir bare mer og mer ulykkelig.
Når det gjelder at faren din kjører i beruset tilstand er det slett ikke bra. Som du skriver er det fare for at han kan skade noen. Hvis du klarer det synes vi gjerne du kan ringe politiet. Synes du det er for vanskelig å gjøre det selv kan du snakke med moren din eller en annen som kan gjøre det for deg.
Foruten å snakke med moren din kan det være godt å snakke med en utenfor familien om det du opplever som vanskelig i den situasjonen du er i nå. I alle kommuner og bydeler finnes det en helsestasjon for ungdom som du kan kontakte. Du kan også kontakte fastlegen din og be om samtaler hos en terapeut eller psykolog. Du er også velkommen til å ringe RUStelefonen på 08588 mellom 11-19 hver dag.