Mariuhuana slutt!

Hei. Jeg har i ca 4 år røyket mariuhuana jevnlig/daglig. For 5 månder siden fikk jeg en datter, og min samboer har bedt meg om å slutte flere ganger, uten at jeg har prøvd noe særlig. Nå har hun satt foten ned, å krever rene tisseprøve av meg ellers må jeg flytte ut og mister kontakten med både hun og barnet. Dette er noe jeg selvfølgelig ikke vil, og har sagt meg villig til å avlevert tisseprøve. Men hvordan går jeg frem? Er det noe ordning for dette. Jeg har fastlege i en annen by en jeg bor i. Hvor lang tid vil det ta før tisseprøvene er rene, har vært nykter i en uke nå. Mvh Gutt 25

Mann, 25 år fra Oslo
Når du nå går inn i en prosess for å slutte med hasj kan det være greit å spørre deg selv om hva grunnen til at du røyker hasj er? Er det for å slappe av, sove, en vane, du liker rusen eller hva? Når du blir bevisst på hvorfor du bruker hasj og hva den gjør med deg er det kanskje lettere å tenke igjennom hva som kan skje når du slutter. Klarer du ikke å roe ned for eksempel, kan du kanskje finne andre måter å slappe av på. Uansett årsak til at du røyker hasj gir det deg noe positivt som du kanskje vil savne når du slutter. Du må også vurdere om du tror du klarer å slutte selv, eller om du trenger profesjonell hjelp. I Oslo holdes det jevnlig hasjavenningskurs, hjemmesiden til SaLTO har mer informasjon. Du finner også informasjon/hjelp på sidene Ut av tåka (Uteseksjonen i Oslo).
Vi anbefaler dere også å lese i hasjguiden som beskriver hva som kan være lurt å gjøre når du planlegger og slutte, samt faser under avvenning og abstinenser.
Fordi du har hatt daglig bruk over flere år vil det nok ta 6-8 uker før du har rene urinprøver.