Hvor lenge kan de spore cannabis på Lab prøver?

cannabisJeg skal bli lærling innen industrien og må derfor ta en narkotest, når dette skjer er usikkert men sansynlig om 2 mnd. tror at disse testene blir sendt til lab for å sjekkes grundig ettersom det er viktig at Arbeidene ikke ruser seg. det jeg lurer på er hvor lenge de kan finne spor av thc eller stoffene som fjerner thc i kroppen på disse lab prøvene, eller er det andre nye tester der man kan spore lengre? Har ikke rørt cannabis på 1,5 mnd. har røyket kanskje 1-2 ganger i mnd føre dette. utenom siste gang 3 ganger på 1uke. Mvh nervøs forhåpentlighvis kommende lærling.

Mann, 18 år fra Vestfold
Det er vanlig å bruke urinprøver i slike sammenhenger. Man kan spore bruk av cannabis i månedsvis ved bruk av håranalyser. Men det er kun i helt spesielle situasjoner man bruker håranalyser (du kan lese om det på lenken). Det er nok urinprøver du kommer til å ta. Du trenger ikke være alt for bekymret for de prøvene. Hvis du ikke har rørt cannabis på en 1,5 mnd., er det er meget liten sjanse for at prøvene dine vil være positive i dag. Om 2 mnd. er de i alle fall garantert negative. (Forutsatt at du ikke røyker mer!)
Vi er litt usikre på hva du mener med «stoffene som fjerner thc i kroppen.» På nettet selges det preparater som er ment å fjerne spor av thc, men vi vet ikke om slike produkter virker, kan ikke anbefale dem og vi vet heller ikke om de ser etter det i prøven. Hvis du vurderer å gjøre noe for å fjerne thc, kan vi ikke helt se noen grunn til å gjøre det i og med at prøvene vil være rene uansett. (Igjen, forutsatt at du ikke røyker mer.)