Hvor farlig er «pot»

Jeg lurer på hvor farlig det er å røyke pot i forhold til vanlig røyk? Og om det er skadelig å bare røyke litt som medisinsk bruk? Og jeg lurer på hvor lang tid pot etter på at man kan påvise det ved en urinprøve?

Mann, 41 år fra Sør-Trøndelag
Når du røyker pot får du i tillegg til skadevirkningene fra nikotin og tjære også i deg cannabis. Cannabis kan ha mange skadevirkninger, og hvilke skadevirkninger man opplever avhenger bl.a. av hvor ofte og hvor mye man røyker, men også av individuell sårbarhet. Desto mindre og sjeldnere man røyker, desto lavere sjanse for skader. Cannabis har bl.a. en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og korttidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av cannabis medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan til og med utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer.
THC (det viktigste virkestoffet i cannabis) er fettløslig, og stoffet kan således lagres i fettvevet i kroppen. Om man røyker hasj oftere enn én gang i uken, vil derfor dette kunne føre til en opphoping av THC i kroppen, noe som forklarer den lange påvisningstiden (opptil ca 40 dager) for cannabis i urinen. Abstinensreaksjoner kan oppstå når man forsøker å slutte etter lengre tids bruk. Søvnforstyrrelser, svetting, muskelverk, hodepine, dårlig mage, nedstemthet og nedsatt allmenntilstand, er noen eksempler på slike abstinenssymptomer. Mange vil også bli irritable. Dette er kanskje ikke veldig alvorlige symptomer, men de kan være ille nok til at man fortsetter å røyke. En vanerøyker vil da altså ikke lenger røyke for å ruse seg, men for å unngå abstinenssymptomene, og man kan si at han/hun har blitt avhengig. Symptomene vil imidlertid stort sett gi seg i løpet av en 12 dagers tid etter at man har sluttet å bruke stoffet.