Er min mann i faresonen?

lglassMin mann har de siste årene, særlig det siste, blitt mer og mer «avhengig» av å ha øl i huset. «Noen øl fred og lørd» har sklidd ut til noen «få kalde» nesten hver kveld. Jeg har gitt uttrykk for at han må redusere på drikkingen, da jeg er redd han skal havne som alkoholiker. Han blir sur, syns jeg har tåpelige uttalelser og er nesten furtete de gangene jeg har bedt han droppe «kveldskosen» Han mener jeg er prippen, pirkete og overreagerer. I det siste har til og med barna kommentert øldrikkingen. » Må du ha øl nå igjen?» » Kan du kutte ut med å ha øl til maten?» «Hørt om vann?» Han på sin side mener at det er jeg som står bak de uttalelsene. Jeg har ikke sagt noenting til barna pga trodde ikke de så det samme som meg; at han må ha ofte øl. Er det bare jeg som er overreagerer? Hva er normalt alkoholinntak? Trenger sårt noen svar, da dette er et tema jeg ikke vil ta opp med andre. Det er flaut!!

Kvinne, 35 år fra Rogaland
Forskerne er ikke fullstendig enige om hvordan man skal definere alkoholisme. En ting er hvor mye man drikker, og en annen ting er jo spørsmålet om avhengighet. Vi kan si noe om mengde først, og avhengighet etterpå.
Mengde
Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 21 SE per uke for menn anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser.
Avhengighet/alkoholisme
Ifølge et mye brukt diagnostiseringsverktøy foreligger det avhengighet hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.
De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
1. Toleranseøkning. Man må ha mer alkohol for å oppnå den samme virkningen.
2. Abstinenssymptomer. Man føler fysisk og psykisk ubehag ved avhold.
De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egne planer og intensjoner:
3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt. Planen er kanskje å ta to øl, men det ender med tolv.
4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
7. Bruken fortsetter på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger
For å se litt nærmere på alkoholforbruket kan partneren din også benytte seg av Bergensklinikkenes test og selvhjelpsprogram .
Du er også hjertelig velkommen til å ringe oss på 08588 for en prat om dette.