Drikker pappaen min for mye?

himmelBåde mamma og pappa har sliti mye pga pappas forrige ekteskap, som han har tre barn fra. Eller hadde. Min halvbror mistet livet for 5 år siden, av følge av en overdose og dette tok pappa svært tungt, og sendte han inn i en dyp depresjon. På toppen av det hele holder mine to andre halvbrødre på med narkotika, og fyker inn og ut av fengsel hele tiden. Det er bare snakk om tid før en av de faller fra.. Pappa har vært en mann som alltid har likt og ta seg «et glass». Men problemet er at det ikke bare har vært med det ene glasset. Han kjøper ALLTID en sixpack med øl annenhver dag, og sluker de som bare det. Hvis det er tomt så drikker han vin eller sprit. Mamma har levd med dette i 30 år, og hun er såklart lei av det, men er ikke så mye hun kan gjøre, for selvom han ikke er voldelig, så blir han veldig fort sint. Pappa jobber offshore, så han er ute 2 uker av gangen, og 4 uker hjemme. Det er trist og si det, men når pappa er ute så er det en liten avlastning fra hverdagen. Har aldri likt å bruke ordet alkoholiker, men er redd for at det er nettopp det pappa er blitt. Han har vært gjennom mye, og jeg kan egentlig ikke klandre han. Han blir heller ikke voldelig eller utilregnelig når han er full, og han driver på med både hus, båt, bil og hjelper kamerater når han er hjemme fra jobb, så det er bare på kveldene han drikker. Syntes det også er viktig å si at han er verdens beste mann og pappa, og han er helt fantastisk når han ikke er nede i en mørk periode. Har dere noen tips om hva jeg burde gjøre? Burde jeg skrive et brev ellerno? Jeg flytter ut på slutten av sommeren, og jeg vil ikke at mamma skal sitte igjen med «dette» problemet alene.

Kvinne, 22 år fra Oslo
Forstår at dette er en vanskelig situasjon for hele familien din. Slik vi leser teksten din virker det som om du har forståelse for situasjonen og at du vil være der for familien din. Du spør om hva du kan gjøre for å hjelpe pappaen din. Å skrive et brev syntes vi høres ut som en god ide. Ved å skrive et brev får du sagt alt du vil si uten at det blir noen diskusjoner underveis. Kanskje du kan spørre pappaen din om dere ikke kan snakke om det du har skrevet i brevet etter at han har lest det? Imellomtiden får han muligens litt tid til å tenke på det du har skrevet, noe som kan bidra til at dere får en god dialog om hans alkoholbruk. Kanskje det i tilegg kan være en ide å spørre moren din om hun også vil skrive et slikt brev. Hvis dere står sammen om dette kan det være at pappaen din bedre forstår alvoret i situasjonen.
Vil i tillegg råde deg til å ikke kritisere pappaen din for hans alkoholforbruk. Dersom du kritiserer hans alkoholforbruk kan det være at han kommer inn i en forsvarsposisjon som og kan gjøre kommunikasjonen vanskelig.
Vi anbefaler dere å kontakte Veiledningsenteret for pårørendei Oslo. Her kan dere få
• Individuelle timeavtaler ved senteret.
• Veiledning på telefon 22 99 34 90.
• Kurs for pårørende.
• Samtaler med fokus på barn og unge i familien.
• Fellessamtaler og gruppemøter med pårørende som ønsker å ha  med behandlere, arbeidsgivere eller andre som er berørt av  situasjonen.
• Familiesamtaler.