Kyssesyken

cannabisHeisann Jeg har hatt kyssesyken men jeg har kommet meg nå og er relativt frisk. Legene har sagt at jeg bør ligge unna alkohol den neste måneden siden leveren ikke har gått av det i den fasen jeg er i nå. Jeg lurer derfor på om det samme gjelder for cannabis eller om det er en annen sak. Jeg vet at det beste ikke er å gjøre noen av delene men trenger å vite pga en jazzfest jeg skal på med gutta der det blir litt røyking. Takk på forhånd

Mann, 18 år fra Hordaland
Grunnen til at man anbefaler å avstå fra alkohol en periode ved kyssesyke, er at sykdommen påvirker leveren og kan føre til en leverbetennelse. Alkohol forbrennes i leveren – og det er ikke så bra å gi en allerede overbelastet lever mer å arbeide med enn nødvendig. Hasj forbrennes ikke i leveren på samme måte, så situasjonen er ikke parallell. Alkohol er nok verre for leveren enn hasj. Men, det finnes studier som kan tyde på at hasj har negativ innvirkning på immunsystemet. Den praktiske betydningen for mennesker er usikker, men uansett er det ingen fordel å risikere at immunsystemet settes tilbake når kroppen jobber for å bli frisk.