Periodedranker

Hei. jeg drikker meg full lørdager uansett om jeg er alene eller ikke.. tror jeg ikke klarer å slutte med dette.. Hvordan kan jeg få til å slutte med dette?

Mann, 40 år fra Akershus
Slik vi forstår deg har du lyst til å slutte å drikke deg full så ofte som du gjør, og du lurer på hvordan du skal klare det. En måte å begynne på kan være at du stiller deg selv noen spørsmål;
– Hvorfor drikker jeg meg full?
– Hva får jeg igjen for å drikke meg full?
Hvis du tenker litt over dette kan det være at du selv kommer frem til andre ting du kan gjøre som kan gi deg like mye som alkohol, mye handler om å bli bevisst de valgene du tar og eventuelt endre vaner.
Du kan også forsøke å prate med venner/familie om dette, fortelle dem at du for tiden forsøker å drikke mindre og be dem om innspill til ting å gjøre eller kanskje foreslå at dere kan gjøre noe sammen.
Om du ønsker veiledning, eller et program å følge finner du webbasert test og selvhjelpskurs her.