metamfetamin, blå/lilla/røde ledd – farlig? +par andre spm.

Etter en dag eller to med kontinuerlig redosering av metamfetamin (røyket krystall) får jeg etterhvert mørke- blå/lilla ledd (knær,albuer.. ) og dyp-røde hender. Dette tok i begynnelsen lenger tid før det oppstod (flere dager), men nå får jeg det etter bare 1-2 dager hver gang! – Kan dette være et spesielt fare-signal og stor grunn til bekymring, eller er det ganske vanlig og ikke noe å bry seg særlig om?Har hørt det er ganske «vanlig», men vet ikke noe mer om det (hvorfor osv). Kan nok se ganske ille ut for utenforstående, men merkes ikke fysisk (ingen smerter). Små-smerter (tidvis stikking) i nedre og begge sidene av magen etter en stund (dager) med redosering, nyrene? ..om så, noe som kan gjøres for å bedre det? Noe som kan gjøres for å forbedre noe av dette annet enn å stoppe videre redosering:)? Noen spesielle sikkerhets-tiltak jeg kan inkludere i rus-sesjonene mine for å gjøre ting tryggere? Kosthold, eksempel vitaminer/omega-3?
Har under rus ofte en lapp i lommen med informasjon om stoff/dose/tid, i tilfelle jeg blir funnet bevisstløs av utenforstående. Har lest at Amfetamin fører til vasokonstriksjon, hjelper det f.eks med mat/kjemikalier som fører til vasodilasjon for å motvirke noe av dette, f.eks grønn-te eller magnesium (Magnesium er vel også bra for nervesystemet) — god ide å presse ned slike ting? Prøver å spise litt og drikke men virker som jeg aldri er fullt hydrert, alltid veldig tørr munn og etterhvert også øyne/lepper.. Er det noen spesielle fare-signaler man kan oppleve før evt. alvorlige situasjoner oppstår så man vet å ta det rolig/stoppe videre dosering? Hvilket Benzodiazepin (om noe) er tryggest for å «komme ned» fra rusen (få sove)? Vurderer Etizolam (lett tilgjengelig på nettet), kanskje Xanax.. Seroquel (anti-psykotika(?)- kanskje fordelaktig ved lang rus hvor man muligens også er nær/i psykose?) Om uhellet skulle være ute og jeg får kontaktet hjelp, kontakter ambulansen/legen Politiet hvis de påviser/finner narkotika? Etter å ha røyket en stund på en bit krystall og re-krystallisert den ved å varme det flere ganger blir det til slutt mer brun-aktig og smaker bittert og svovel(?)-aktig. Er dette mye farligere enn de «rene» (gjennomsiktige) krystallene? Er det noen organisasjoner/sentre el.l. her i Norge med kunnskap om «crystal meth», eller er det kun generell kunnskap om det vanlige «speed»-pulveret (om det er betydelig forskjell)? Kan man være bevisst psykose hos seg selv og da selv prevantivt iverksette mottiltak som å spise anti-psykotika -piller? Merker kraftige/veldig sterke hallusinasjoner og vrangforestillinger etter å ha gått våken og i rus i flere dager sammenhengende, men er bevisst dette så det har ikke blitt noe problem hittil. Mulig jeg er «immun» mot psykose? Orgasmer er mye sterkere og «dypere» enn vanlig etter røyking av metamfetamin, kan dette oppnås på andre mer naturlige måter (uten metamfetamin), eller er dette uten sammenligning/uoppnåelig ellers? Etter å ha røyket meth blir jeg veldig våken og klar i hodet og tenker veldig bra, som om jeg endelig klarer å tenke ordentlig og blir et par hakk smartere og raskere. – Er det mulig jeg har add/adhd uten å vite om det og at dette er som selv-medisinering, mulig jeg kan oppnå lignende sinnstilstand med adhd-medisiner og burde gi det er forsøk? Kan add/adhd påvises gjennom fysiske tester så jeg kan få vite dette sikkert? Er Metamfetamin mye farligere enn vanlig Amfetamin? Ingrediensene i Metamfetamin er jo rene gift-bomben, høres ganske ille ut. Lurer på hvordan de kan sammenlignes- om det er verdt å brukt Methamfetamin istedenfor vanlig Amfetamin (selv har jeg aldri prøvd vanlig «speed») Er det noen døgn-åpne tjenester (utenom 113-ambulansetjenesten) hvor man kan få svar på lignende helse-spørsmål og mulige bekymringer? Det er sider på nettet (eksempel «Silk Road») hvor det er stort utvalg av og lett å handle alt mulig av narkotika, mye billigere enn på gata i Norge- som f.eks Methamfetamin, og det er rapportert av brukerne/kjøperne at ca 97% kommer igjennom tollen (profesjonelt kamuflert i små brev) — har myndighetene noe slags kontroll her, noen oversikt, eller er dette kun bruker-til-bruker uten støtte/informasjon utenom det interne samfunnet? – Burde ikke myndighetene av helsegrunner «støtte» slike tiltak som denne narkotika-handelen på internett,fremfor handel av produkt og kunnskap på gata? «Silk Road» er det eneste stedet jeg har vært garantert og sikret HELT RENT og «sikkert» produkt – hver gang, langt tryggere enn noe på gata/av lokale selgere. tror det var alt.. takk for nå, pfh takk for alle evt. svar. Og takk for denne tjenesten! Mvh:)

Mann, 25 år fra Akershus
Fargeforandringer i huden skal en alltid ta alvorlig. Bruk av rusmidler, særlig amfetamin, gjør at hjerte-kretsløpet utsattes for påvirkning ved at blodtrykket stiger, muligens kan dette være forklaringen på fargeforandringen du ser. Disse spørsmålene vil vi råde deg til å ta opp med din fastlege. At dette er en grunn til bekymring vil vi derfor svare ja på. Det du ser av kroppslige forandringer som du bekymrer deg for, bør du ta alvorlig. Les mer om amfetamin og metamfetamin her.
Du skriver at du er redd for å få psykoser, og det har alle som ruser seg muligheter til å få, særlig hvis dette ligger latent fra fødslen av hos et menneske. Ønsker du å ta dette med i ditt regnestykke i forhold til å leve et liv uten slik redsel, lapp i lomma osv, er dette noe du kan gjøre noe med. Du kan diskutere ditt rusproblem med din lege. For noen kan det å legge seg inn til behandling være en riktig vei å gå, andre har god nytte av å snakke med mennesker i samme situasjon, en god møteplass for denne type «behandling» kan være Anonyme Narkomane
For ha en god helse må en sørge for å ha et godt og variert kosthold, på denne siden her kan du lese hva Regionalt kompetansesenter for dobbeltdiagnose ved rus og psykiatri sier om at riktig mat kan kurere psykiske lidelse.
Mangel på søvn kan øke faren for å få psykoser, hvis du er bekymret, bør du ta en prat med din lege om dette. Det er ikke mulig for oss å anbefale noen medisiner for deg, dette gjøres av en lege. Du kan også ta opp med legen om du bør utredes for ADHD, din lege vil da henvise deg til spesialist-helsetjenesten som vil være en psykiater og/eller en psykolog.
Rustelefonen anbefaler ikke en type rusmiddel mot et annen. Som du selv sier er meta-amfetamin sterkere en vanlig amfetamin, dermed vil også bivirkningene være vanskeligere å takle, ut i fra det du skriver virker du som om du er klar over disse forskjellene. Det er mange ting du tar opp i ditt spørsmål som egner seg bedre for en prat. Du er hjertelig velkommen til å ringe oss i Rustelefonen, vi er en anonym tjeneste, våre åpningstider er fra kl 11.00 til kl 19.00.