metamfetamin – blå ledd, farlig? kur?

hei! Etter å ha redosert røyket krystallisert metamfetamin i 1-2+ dager så blir ledd blåe. Spesielt ble hender nå blåe/dyp-rød (men denne gang ikke så mye knær/albuer..), ene hånda kjentes kanskje litt «utslitt» (ikke smertefullt) og hendene var kalde. Ble foreslått at det kunne være vasokonstriksjon og mulig farlig, så jeg stoppet videre redosering og prøvde så å spise div matvarer som visstnok skulle ha vasodilatasjons-effekt (paprika,kanel,chili & niacin(vit-b)..) Usikker på om matvarene hjalp, men det ser ut til å bli bedre etterhvert et par timer etter, og skal prøve å sove nå iløpet av denne dagen.
Ble også fortalt at en varm dusj skulle hjelpe, men det prøvde jeg ikke. Blå/lilla/røde ledd og hender har jeg fått alle de siste gangene jeg har brukt stoffet, men ikke før etter 1-2+ dager med kontinuerlig redosering, og ser ut til å bli verre for fortsatt dosering. Bare lurer på om dere vet hva dette kan være? -høres vasokonstriksjon sannsynlig ut? Om så, vanligvis farlig, evt. når begynner det å bli farlig? Utenom lege, hva kan gjøres hjemme selv for å forbedre situasjonen? Matvarer (evt. også medikamenter) for å motvirke effekten av vasokonstriksjon, tror dere det er nyttig? Noen andre forslag til enkle kurer som kan prøves hjemme? Takk!

Mann, 25 år fra Akershus
Fargeforandringer i huden skal en alltid ta alvorlig. Bruk av rusmidler, særlig amfetamin, gjør at hjerte-kretsløpet utsattes for påvirkning ved at blodtrykket stiger, muligens kan dette være forklaringen på fargeforandringen du ser. Du ber om råd til hva du kan gjøre hjemme – uten lege, men dine symptomer høres såpass alvorlige ut at vi likevel ber deg revurdere dette. Vi har ikke mulighet eller kompetanse til å drive med diagnostisering over nett og vi tenker at du har grunn til å bekymre deg over din kroppslige reaksjon på krystallisert methamfetamin. Det du ser av kroppslige forandringer som du bekymrer deg for, bør du ta alvorlig. Les mer om amfetamin og metamfetamin her.
For ha en god helse må en sørge for å ha et godt og variert kosthold, på denne siden her kan du lese hva Regionalt kompetansesenter for dobbeltdiagnose ved rus og psykiatri sier om at riktig mat kan kurere psykiske lidelse.