Hva med barna når far drikker?

Min eks-mann har et alkoholproblem. Nå går han til samtaler hver uke ved psykiatrisk avdeling. Barna er hos far en dag i uka og annenhver helg og er i stor grad berørt av problemet. Kan jeg forvente at hjelpeapparatet tar kontakt ang. barna? Kan jeg kontakte hjelpeapparatet ang. barna?

Kvinne, 45 år fra Nord-Trøndelag
Du skriver ikke om din eks-mann fortsatt drikker for mye, om han muligens drikker mens han har barna og heller ikke barnas alder. Det er mulig at hjelpeapparatet tar kontakt med deg og/eller barna dersom det foreligger mistanke om omsorgssvikt og/eller overstadig drikking, men du har også mulighet til å kontakte dem hvis du er bekymret for barna dine. Barnevernet kan være et naturlig sted å begynne, de kan gi råd og eventuelt henvise deg og barna videre i hjelpeapparatet. Her finner du informasjon om hvordan du kan kontakte barnevernet. Om du ønsker å snakke med noen om dette og få mer konkrete svar er du hjertlig velkommen til å ringe oss, vi har åpent hver dag mellom 11-19. Du er helt anonym.