Hasj, bom, pot, weed eller hva dere kaller det

cannabisSønnen min og kameratene røyker hasj o.l Vi har satt ett helt apparat i gang for å få slutt på dette. Mitt spørsmål er hvorfor så mange sier at dette ikke er farlig og avhengighetskapende? Veldig mangen bla her sier at de ikke klarer å slutte (gjerne innpakket slik at de røyker ofte). Jeg har forhørt meg med fagpersoner som forteller at de kjenner til mange som er innlagt med store psykiske problemer og bare har brukt hasj. Hvordan kan dette ha seg?

Mann, 43 år fra Sogn og Fjordane
Vi bruker cannabis som samlebetegnelse for de navnene du bruker. Cannabis er avhengighetsskapende. Det er de fleste fagfolk enige om, og det er også mange brukere enig i. Men avhengigheten er i overveiende grad psykisk, og cannabis anses å være mindre avhengighetsskapende enn andre rusmidler som heroin og kokain. Avhengigheten kan imidlertid oppleves som sterk. Avvenningssymptomene er milde, men kan være langvarige. Irritasjon, søvnproblemer og nedstemthet er mest vanlig. Har en utviklet avhengighet for cannabis, kan risikoen for bruk av andre avhengighetsskapende stoffer øke. Du kan lese mer om avhengighet og avvenningssymptomer her.
Langvarig bruk øker risikoen for angst- og depresjonsreaksjoner og kan utløse psykoser hos disponerte individer. De færreste blir psykotiske eller får langvarige psykiske problemer. De færreste får alvorlige psykiske problemer, men hos noen kan cannabis utløse latente lidelser. Dette kan vanskeliggjøre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Det er likevel ikke påvist at bruk av cannabis fører til livsvarige hjerneskader, men det kan muligens gi en reduksjon av enkelte intellektuelle funksjoner.