Er dette GHB?

himmelI går var jeg ute med utrolig mange folk på en nattklubb. Planen var ikke å bli full, men drikke var påkrevd så derfor kjøpte jeg to cider og følte det var helt greit. Til vanlig tåler jeg utrolig mye rein sprit før jeg blir brisen og/eller full. Husker stort sett alt som skjedde de to første timene, helt til to eldre gutter kom bort å danset med meg og venninen min. Holdt fortsatt fast på cideren hele tiden og satt den ikke ifra meg. Plutselig ble jeg utrolig fjern, svimmel, fikk vondt i hode, lysene ble enda sterkere og lyden høyere og etter det husker jeg bare noen få klipp. Bl.a at jeg ble holdt fast av han ene gutten og han hadde puttet hånden min i buksa på han, han hadde i tillegg på seg belte så jeg fikk meg ikke opp, hadde ingen krefter what so ever. Til slutt spurte han om vi skulle gå på do, da jeg sa nei tok han tak i armen min og dro seg etter meg. Jeg sa jeg skulle bli med han om jeg fikk lov å hente noe å drikke, og da hadde jeg løpt bak dj bordet hvor kjæresten min var og kollapset sammen, og bare sovnet på gulvet. Ble fulgt ut av en kompis av han som tok meg med til mc donalds hvor jeg skulle få i meg noe vann, sovnet der også og klarte såvidt å puste ifølge en dame som hadde hjulpet meg og han som var med meg dit. Klarte også å spy utover alt, og ble tydeligvis hentet av sykebilen og var innom sykehuset. De sjekket kun blodsukkeret mitt før de sendte meg hjem, noe pappa syntes er veldig uansvarlig og idiotisk. Jeg er veldig enig der, men spørsmålet er jo om det kommer opp om jeg nå imorgen tar en urinprøve? Hvis ikke, kan det jeg har drukket, eller blitt «tvunget» til å drikke komme opp?

Kvinne, 17 år fra Vestfold
De reaksjonene du beskriver passer godt overens med virkningene av GHB. Men vi er litt usikre på hvordan du ev. har fått det i deg. Du har jo passet på cideren din hele tiden. Men GHB er en flytende væske som det bare skal små mengder til av for å gi rus. Det er med andre ord ikke så vanskelig å lure det oppi en drink. Om det er dette som har skjedd, kan de ev. ha puttet dette i drinken en god stund før dere kom på dansegulvet fordi det tar tid fra inntak til virkningen kommer.
I blanding med alkohol kan det gi meget sterke reaksjoner. GHB gir en alkoholliknende rus. Ved normal dose begynner rusen etter 15-30 minutter. Den gir en følelse av oppstemthet, velvære og selvsikkerhet. Rusen når maksimal effekt etter cirka én time, og vil normalt vare i 3-5 timer. En liten økning i dosen kan føre til en sterk intensivsering av rusen, og resultere i svimmelhet, snøvling, kvalme og brekninger, samt tap av koordinasjon. Man kan oppleve en ukontrollerbar tretthet og falle raskt i søvn. Stoffet kan påvises i blodet noen få timer etter inntak, og i urinen i opptil 12 timer. Alt dette stemmer god overens med at du har fått i deg GHB.
Vi er helt enige i at sykehuset nok burde ta flere tester med en gang du kom dit. Men de har kanskje ikke tenkt på at dette kunne være GHB. Nå er det desverre for sent å påvise GHB, fordi det er ute av urinen etter ca 12 timer.
Hvis det ikke er GHB, kan det være medikamenter som f.eks. Valium. Da vil det kunne påvises i urin i opptil en uke.