Dårlig av alkohol

vinflaske og -glassHei. Jeg har drukket aktivt i flere år men nå det siste året har jeg begynt å kaste opp hver gang etter jeg drikker. Jeg våkner opp noen timer etter jeg har lagt meg og kaster opp magesyre, aldri mat, bare magesyre. Jeg lurer veldig på hva det kommer av? Det virker ikke som om det har noe med hvor stort inntaket er, bare at det er noe i det hele tatt kan gjøre meg dårlig dagen etter.

Kvinne, 19 år fra Oslo
Alkohol irriterer slimhinnene i magesekken, og oppkast er en vanlig del av bakrusen/abstinensfasen. Brekninger/oppkast i forbibdelse med abstinens kan lage rifter i overgangen mellom magesekk og spiserør, og kan forårsake blødninger. Det er alvorlig og krever medisinsk behandling.  Oppkast kan også være en nyttig reaksjon  for å kvitte seg med giftstoffer i kroppen, f.eks.alkohol. Ved langvarig alkoholbruk er det ikke uvanlig med fordøyelsesproblemer.  Det kan være at du kanskje skulle ta en pause fra alkoholen, eller oppsøke lege dersom dette ikke gir seg. På Helsenett kan du lese mer om oppkast og brekninger, og om hvorfor det er magesyre eller galle som kommer opp.