Amfetamin

Hei, jeg har en venninne som har vært litt mye på amfetamin i det siste, litt mer en det hun burde på tanke på at hun fikk kraftige abstinenser.. (er ikke hver dag hun er på amfetaminen, men det er vertfall 1 eller fler ganger i uken.) siste tiden har hun hatt det vanskelig å har ikke villet å sove på noen dager, og hun klager på hun har vondt i ribbeinet, å kragebeinet hennes stikker litt lengre ut enn det den skal, huden hennes ligger veldig tett inntill skjelletett, og klarer ikke å legge på seg noe mer heller uansett hvor mye hun spiser, fettet vil bare ikke legge seg nær skjellettet hennes, hun har begynt å få blåmerker på leggene selvom hun ikke har trynt å kan se kinnbeina hennes ganske så tydlig, tanke på at hun hadde litt bollekinn som du ikke kan se i det hele tatt nå lenger.. Jeg er usikker på hva jeg burde gjøre med henne, er det noen alvorlige skader som kan skje fremover? vi var redd for at hun hadde beinskjørhet, og det med at hun skal se normal ut i ansiktet er et lite problem å, ikke bare ansiktet, hun har mista mye pupper og ribbeina hennes kan sees for tidlig enn det bør, med tanke på at hun så helt fantastisk ut før den dumme amfetaminen kom.. hun tørr ikke å gå ut av døra å la folk se henne sånn, hun e redd for å skremme vekk folk med blikket å smilet hennes, redd oss, gi oss et svar

Kvinne, 17 år fra Vest-Agder
Amfetamin er et sentrastimulerende stoff som gjør mange veldig ernergiske, de får et høyt tempo og problemer med å sove er ikke uvanlig. Kombinasjonen av høy aktivitet og mangel på nok og riktig mat/ernæring gjør at mange blir svært avmagret når de bruker amfetamin. Noe som i sin tur kan medføre mangelsykdommer, og muskel- og skjelettskader. I de fleste tilfeller vil dette bedre seg med rikelig og riktig ernæring.
Når det gjelder spørsmålet om det er fare for alvorlige skader, er det å bruke amfetamin forbundet med risiko. Amfetamin git økt puls, blodtrykk, åndedrett og temperatur. Den stimulerende virkningen på hjerte- og karsystemet gir en økt risiko for blant annet hjerneblødning, hjerteinfarkt og hjerterytmeforstyrrelser, noe som kan lede til et dødelig utfall. Slike påvirkninger på hjerte-og karsystemet er rapportert selv ved lave doser.
Det beste venninnen din kan gjøre for seg selv i den situasjonen hun er i, er å slutte med amfetamin. Hvis hun synes det er vanskelig å slutte kan hun søke hjelp hos fastlegen eller hun kan kontakte helsestasjon for ungdom.