Alternativ til cannabis.

cannabisHei! Jeg er en 16 år gammel gutt som har røyket cannabis (Hasj/Pot) i 1-2 år gjevnlig. Jeg har hatt endel porblemer med familie, skole osv di siste årene (Dette startet før jeg startet og røyke) og nå har det kommet til det punktet att jeg ikke har mye annet valg en og slutte og røyke. Jeg selv har ikke lyst til og slutte men jeg må nesten nødt. Litt om hvorfor jeg har røyket: Jeg har brukt cannabis som ett «hjelpe» middel for problemene jeg har hatt og fortsatt har. (Selv om jeg er fullt klar over at det bare setter problemene mine på «pause») Det jeg egentlig lurer på er om det finnes noe alternativt som kan gi meg samme følelse som når man røyker cannabis. (Tankene glir litt bort, du føler deg mere glad, livet ser lettere ut.) som er lovlig (Trenger ikke og være lovlig for en 16 åring men lovlig i norge). Er det noe jeg kan få fra legen ? Noe jeg kan lage hjemme ? All hjelp ang. mitt spørsmål er jeg takknemlig for. PS: Jeg har Asperger og har det som oftest sånn at når ting er Bra har jeg det Bedre enn di fleste, men når ting er dårlig (Selv den minste ting) så føles det ut som hele jorden går under for meg. Takk!

Mann, 16 år fra Telemark
Vi skjønner godt at du ønsker å ha det bra mesteparten av tiden. Slik er det jo for alle mennesker. Og at du har Asperger gjør jo at det blir mer svingninger. Det er nok neppe noe alternativ som kan gi deg den samme effekkten du føler cannabis har. Det finnes jo legemidler som er ment å skulle gi noen av de effektene du søker (Tankene glir litt bort, du føler deg mere glad, livet ser lettere ut). Men dette er noe du bør snakke med legen din om.
Ellers så er det vanligste blant voksne mennesker at de drikker litt alkohol når de trenger at tankene glir litt bort, føle seg mere glad, slappe av osv. Men vi vil ikke anbefale deg å drikke alkohol for å bli gladere. Det er et ordtak som sier at «prøv ikke å drukne dine sorger i alkohol, de lærer seg fort å svømme.» Dette ordtaket gjelder nok alle rusmidler, og det betyr i praksis at hvis man bruker rus for å komme vekk, bli gladere osv., ender det lett med at man utvikler et misbruk.
Den mest effektive måten å bli mer stabil i humøret på, og jevnt over «lykkeligere,» er å drive med en eller annen form for trening/fysisk aktivitet. Dette er ikke verdens «kuleste» råd kanskje, men det er hevet over tvil at fysisk aktivitet er effektivt for humøret og helsa for øvrig.