SUBUTEX

Har brukt sub i snart 3 år. Legen fant det i blodet. Kan han forlange ny blodprøve. Hva vil skje hvis jeg kutter rett ut med sub?Der er ingen som vet det.Det har hjulpet meg med smerter jeg har i rygg.Bruker norspanplaster er det vanedannende?Legen har behandlet meg dårlig.Fikk vival,somadril for noen år tilbake.Bruker i dag via legen 2 apodorm kveld pluss norspannplaster som skiftes hver 7 ende dag. Jeg har og skaffet meg beroligende illegalt for en stund siden. Men slitter med vond rygg.

Kvinne, 41 år fra Rogaland
Din lege kan ikke forlange at du skal avlegge urinprøve for testing av rusmidler. Han kan heller ikke ta prøve av deg uten at du har samtykket til det i forkant. Det han imidlertid kan gjøre er å slutte å skrive ut Norspanplaster og Apodorm dersom han har mistanke om at du bruker andre medikamenter i tillegg, og du ikke samtykker til testing.
Du skriver ikke hvor mye Subutex du har tatt, derfor er det vanskelig for oss å vite hvordan du vil reagere ved brå slutt. Vi vil uansett anta at du vil merke noe ubehag, avhengig av hvor mye buprenorfin kroppen din har vært vant til å få. Fordi du bruker Norspanplaster som også inneholder buprenorfin vil dine abstinenser kunne bli mildere.
Norspan plaster inneholder buprenorfin som er et vanedannende stoff. Det antas likevel ikke å være veldig vanedannende da mengden avgitt virkestoff ikke kan reguleres av bruker som dermed ikke får mulighet til å ta mer enn det som skal til for å oppnå smertelindring.
Hvis din lege oppfører seg ufint mot deg kan det være lurt å overveie og bytte. Når du har så mye vondt som du beskriver er det viktig at du har en lege du kan kommunisere godt med. Ønsker du råd og veiledning om forholdet lege-pasient, anbefaler vi deg å kontakte Pasientombudet i Rogaland.