Schizofreni

hasjHei. Jeg har slitt en del med angst og ute av meg selvopplevelser etter første gangen jeg røykte hasj. Jeg kan f.eks. få tilbakeblikk fra den gangen jeg røyka og tenke at jeg fortsatt er der, men at jeg bare er i en drøm nå osv. Jeg er redd for at denne følelsen aldri skal gå bort, og at jeg har ødelagt livet mitt for resten av livet. Kan dette være schizofreni? Eller kan dette være noe som kan prege meg resten av livet? Gutt19

Mann, 19 år fra Telemark
Schizofreni er en sekkebetegnelse på flere alvorlige sinnslidelser. Vi tviler på om dette er snakk om schizofreni, men det er litt utenfor vårt fagområde å vurdere det. Det er også vanskelig for oss å avgjøre om dette er noe som vil prege deg lenge. Vi vet heller ikke om dette er noe som allerede har preget deg lenge, for du sier ikke hvor lenge det er siden du røkte hasj. I de aller fleste tilfeller går dette over av seg selv bare du tar tiden til hjelp. Men for noen få kan det være nødvendig å få litt hjelp til å komme ut av tilstanden.
Vi anbefaler deg derfor å snakke med noen om dette for å kartlegge hva det kan være. Det kan være legen din eller f.eks. en helsestasjon for ungdom. Lege eller helsestasjon kan – om det er behov for det – henvise deg videre til en psykolog eller psykiater. Du trenger ikke være redd for å snakke med helsepersonell, for de har taushetsplikt.
Ønsker du å ringe noen om hvordan du har det, kan du ringe oss på 08588, eller du kan ringe Hjelpetelefonen til Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med.