Ritalin

rustlf-logo 75x67Hei, jeg lurer på om et inntak av ca 5 ritalin tabletter vil gi utslag på urinprøve tatt 2.5 dager etterpå. Drakk mye vann de dagene , og det var lite farge på urinen når prøven var tatt. Jeg sitter i fengsel, på en åpen soning, og er litt usikker på hvilke tester de bruker her. Har lest på nettet at de ikke sjekker for ritalin i vanlige narkotester, men at en kan ta en tilleggstest for å finne flere stoffer. Er det evnt vanlig å ta en slik utvidet test, eller vil det bare gjøre testen mer kostbar? Mvh en bekymret . .

Mann, 30 år fra Oslo
Vi har snakket med Div. for rettsmedisin og rusmiddelforskning ved Folkehelseinstituttet. De sier følgende: Metylfenidat (Ritalin) inngår ikke i «standardpakka.» Men rekvirenten (den som ber om at prøven blir tatt; eg. fengselet) kan huke av for bl.a. ritalinsyre. Det gjør de hvis det er mistanke om rus. Hvis de huker av for dette, sendes prøven til Folkehelseinstituttet hvor de bl.a. kan se spesifikt etter ritalinsyre i urinen. Det kan i såfall påvises i noen få dager. Lys urin er gjerne mer utvannet, og det øker sjansen for negativ prøve.
Svaret vårt er derfor noe usikkert med tanke på 1) om dine prøver i det hele tatt er blitt testet for ritalinsyre og 2) hvis så er, om de vil være rene eller ikke (kort påvisningstid). Hvor vanlig det er å be om «utvidet test» varierer, etter hva vi forstår, noe fra fengsel til fengsel.