Prøve cannabis

cannabisHei, vurderte å prøve cannabis mens jeg kan siden jeg skal inn i forsvaret i Juli (21.). Jeg lurte på om en narkotikahund kan lukte det av meg hvis jeg ikke bruker klærne jeg røyker i og vil jeg pisse rent til da?

Mann, 18 år fra Troms
Narkotikahunden vil ikke kunne lukte det hvis du går i klær som aldri har vært i kontakt med røyk fra cannabis. Om du røyker cannabis én gang, kan du regne med ca en uke før du tisser rent. Bruker du flere ganger, tar det lengre tid. Du vil nok bli spurt om du har brukt illegale stoffer, og det kan være ubehagelig å ljuge om dette.
I tillegg kan det være greit å informere deg om forsvarets mulighet til å ta hårprøver av deg. Dette er omtalt i en artikkel i Avisa Nordland. Her sies det blant annet: «Alle soldater i utenlandsoppdrag, alle teknikere på fly og fartøy og alle som jobber i spesialavdelinger i Forsvaret må avgi hårprøve.» Hvis du kunne tenke deg noen av disse formene for tjeneste, er det spørsmål om det er verdt å ta sjansen på å ta noen illegale stoffer. Her er artikkelen i Avisa Nordland om hårprøver i forsvaret. Vi anbefaler deg også artikkelen Forsvaret og narkotika (Kilde: forsvaret.no).