Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.

Jeg har en adoptivdatter som er fylt 18 år og har mistanke om at hun bruker rusmidler. Hun er ikke norsk statsborger men har permanent oppholdtillatelse. Hun betgnes som myndig når hun er 21 år i sitt hjemland, men jeg er usikker på om det er norsk lov for myndighetsalder som gjelder i og med at hun bor i norge eller om jeg kan påberope myndighetsalder som gjelder i hennes hjemland i forhold til hva jeg kan gjøre for å bli sikker på om mistanke er riktig eller ikke

Mann, 53 år fra Hordaland
I Norge er det i prinsippet norsk lov som gjelder. Vi antar at det også gjelder for myndighetsalder til din adoptivdatter, men du kan jo sjekke med UDI for sikkerhets skyld. På spørsmålet ditt om din mistanke om at hun bruker rusmidler er det viktig at du snakker med henne. Du skriver ikke hva årsaken er til at du mistenker henne, men det som gjør det mistenksom bør du snakke med henne om. Forsøk å ikke komme med anklager eller beskyldninger i samtalen, men gi utrykk for din bekymring. Er du fortsatt usikker på om hun snakker sant når dere har snakket sammen kan du ta kontakt med familievernkontor for råd og hjelp i situasjonen. Du er også velkommen til å ringe oss på 08588 RUStelefonen, vi er åpne hver dag mellom 11-19.