Kjøpe paralagin forte og førerkort

Hei ! Hva skjer dersom en kjøper paralagin forte, en 20 stk. Får en bot eller mister en førerkortet selv om en ikke har kjørt bil i det hele tatt ?

Mann, 50 år fra Oslo
Paralgin forte er et reseptbelagt legemiddel. Hvis det brukes etter avtale med lege, og etter dennes henvisning skal det normalt sett være greit å beholde førerkort dersom medisinen ikke skal brukes regelmessig over lang tid. Dette er noe du kan snakke med legen din om.
Å kjøpe Paralgin forte med resept på apotek bøtelegges ikke, men hvis du kjører bil i påvirket tistand kan dette straffes i henhold til gjeldende lovverk.
Dersom du kjøper Paralgin forte illegalt er dette i strid med legemiddellovens kapittel 8, §24 og kan gi straffereaksjoner, da først og fremt i form av forelegg ved besittelse av mindre mengder.