Hjelp til avvenning

cannabisJeg har en i familien som har røykt en del marihuana. Han ønsker nå å få hjelp til å komme seg ut av dette, men klarer ikke å slutte på egenhånd. Hvem henvender man seg til for å få hjelp ? Er det fastlegen som er første kontaktpunkt ?

Mann, 45 år fra Oslo
Dere kan kontakte fastlegen. Legen kan henvise videre til et passende tiltak. Husk at vedkommende har rett til å velge selv hvor han vil behandles (retten til fritt sykehusvalg). Dere kan ringe Fritt Sykehusvalg sin veiledertelefon og få mer informasjon om rettigheter, kvalitetsmålinger, ventetider m.m.
Vi vil også anbefale dere å kontakte Uteseksjonen i Oslo. De har et hasj- og marihuana-avvenningsprogram som heter «Ut av tåka.» Dette kan kanskje være en mulighet? Ring dem, så får dere i alle fall en del nyttig informasjon og hjelp.