Har hatt ettervirkninger fra hasj i 6 måneder

Hei, jeg hadde røyka i ca 3 år før jeg i november fikk en skikkelig dårlig «trip». Jeg har hatt en del problemer fra før som jeg ofte ikke har greid å unngå og tenke på, men etter den gangen jeg røyka har dette nå liksom plassert seg i huet mitt og er der 24/7 med absolutt ingen unntak.. Jeg sitter liksom ikke og tenker på tingene, men jeg har konstant den følelsen som slipper aldri taket. Det er jævlig slitsomt, føler at det til og med går utover hvor «smart» jeg er, altså jeg føler meg dummere siden jeg aldri kan tenke helt klart. Etter det skjedde føler jeg heller ingenting, jeg får aldri den digge følelsen av å se en bra film eller noe. Jeg greier forresten som regel ikke å se ferdig en film heller, fordi jeg ikke greier å fokusere på noe annet enn det som er i huet mitt. Har vært hos psykiater, men han skjønte lite av problemet.. fikk noe anti-depressiva, men det hjalp ikke. Hva kan jeg gjøre?

Mann, 19 år fra Oslo
Du skriver ikke om du fortsatt røyker hasj, eller om den gangen i november var siste gang du røyket. Det blir derfor litt vanskelig for oss å svare helt konkret på spørsmålet ditt, men vi kan komme med noen generelle betraktninger.
Hvis det er sånn at du ikke har røyket hasj på 6 måneder er det lite sannsynlig at dette er bivirkninger av cannabisbruk. Bivirkninger etter hasjbruk kan vare i mange uker, men 6 måneder varer de nok ikke.
Du skriver at du hadde en del problemer fra før og at tankene på dem nå plager deg mer eller mindre konstant. Vi tenker at du kanskje kan få det bedre ved å snakke med noen om disse problemene. Det er ikke uvanlig at problemer vi har gått med lenge etterhvert blir så altoppslukende at det påvirker oss på alle felter i livet. Problemer som ikke blir bearbeidet har en tendens til å vokse seg større over tid og ofte viser det seg at den beste hjelpen er samtaleterapi. Du kan kanskje snakke med fastlegen din om dette og be om en henvisning til psykolog? Selv om det kan ta lang tid før du føler at samtaler hos psykolog hjelper, er det kanskje det eneste som hjelper deg over lang tid.
Hvis du fortsatt røyker hasj er tilstanden du beskriver en ganske vanlig bivirkning som kan inntreffe hos enkelte personer. Det beste du kan gjøre da er å forsøke å slutte for å se om du føler deg bedre.
Dersom du ønsker et mer konkret svar er du velkommen til å sende inn spørsmålet ditt på nytt med mer utfyllende informasjon. Du kan også ringe oss helt anonymt hver dag mellom kl 11-19.