Forebyggende arbeid rettet mot ungdoms og rus

Hei. Vi jobber med en skoleoppgave rettet mot ungdoms og rus. Det jeg lurer på er om dere kunne svart på noen spørsmål for meg. Hvordan kan man forebygge rusmisbruk blant ungdom? Hvorfor velger mange unge å ruse seg? Har antall unge rusmisbrukere økt de siste åra?

Mann, 17 år fra Akershus
Dette var mange og store spørsmål som det er vanskelig å svare kort og konsist på fordi det ikke er noen fasitsvar på denne problematikken. Meningen med oppgaven er vel at dere selv skal tenke over, utforske og diskutere temaet, ikke at vi skal komme med våre betraktninger. Vi kan anbefale dere å gå inn på  forebygging.no, her finner teori, rapporter og oversikter som kan være nyttige i oppgaven deres. Når det gjelder statistikk kan dere se på SIRUS sine sider om narkotika- og alkoholbruk hos ungdom. På vår hjemmeside ligger det også en del informasjon og veiledning i tilknytning til det å skrive oppgaver om rusrelaterte problemer. Lykke til.
.