Bekymret søster

key Hei! Jeg har en storebror som har drevet med rusmidler (spesielt mye hasj), i 6 år nå. min mor må ta hånd om økonomien hans, for at han skal kunne ha et sted å bo. Han har vært lagt inn på rundt 5 steder hvor de tilbyr avrusing, uten hell. Han har blant annet har prøvd å ta livet sitt 3 ganger, fordi han sier at han ikke vil leve mer. Personlig tror jeg ikke på at han vil ta livet sitt, at han kun er ute etter oppmerksomhet, (dette er ut ifra måten han gjorde det på). Det har kommet til et punkt hvor familien og jeg er i ferd med å gi han opp, vi har virkelig prøvd alt vi kan for å hjelpe han. Dessverre er han for egoistisk og skylder på at han har angst og depresjoner, og at alkohol er farligere. Vi er nødt til å få en stopper på dette, før det blir verre. Vi har en misstanke om at han også har begynt å selge, for å få tak i mer stoff. men vi aner ikke hva vi kan gjøre! Har dere noen råd som kanskje kan hjelpe?

Kvinne, 20 år fra Buskerud
Det at dere setter grenser for dere selv i forhold til broren din er viktig. F.eks hvor mye kontakt dere vil ha med han når han er ruset. Men også grenser for hvor mye ansvar dere skal ta. Dette kan også være viktig for din bror at dere gjør. Det at man ikke kan påtvinge hjelp til noen man er glad i, kan være veldig frustrerende og vanskelig. Fortsett å prat med broren din, fortell han hvorfor du er bekymret for han, spør han hva han ville gjort hvis du var i hans sko, spør han gjerne om han ser hva det gjør med familien. Den som ruser seg vil ofte være preget av skyld og skam når man ser at der går ut over familie og venner, det er viktig å være klar over det, og vise forståelse for det. Samtidig skal man ikke måtte akseptere alt det negative som skjer. Man skal få lov til å sette grenser, og kjenne etter hvor langt man selv kan strekke seg.
Ønsker du å prate med noen om dette for å få flere, eller andre råd i situasjonen du står i, er du velkommen til å ringe oss mellom 11 -19 alle dager. Du kan også ta kontakt med noe som heter veiledningssenteret for pårørende i Oslo, nr dit er; 22 99 34 90.
Kommer din bror fram til at han trenger hjelp til å slutte med rusmisbruket og få orden på livet sitt igjen, finnes det ulike steder han kan henvende seg. Hvis han er 23 år eller under vil han også få kortere ventetid, noe som er en fordel i og med at behanslingskøene kan være lange. Legen og Ruskonsulenten i kommunen kan henvise han videre i hjelpeapparatet. Som et første møte med hjelpeapparatet kan han også ta kontakt med helsestasjonen for ungdom eller utekontkakten.