Amfetamin

Hei! jeg har barn sammen med en som er 1 år eldre enn meg, sønn vår er 1 år gammel å vi er ikke sammen nå lengere. I fjor i november fikk jeg vite at han hadde tatt amfetamin og ecsatsy på en fest, å han va rusa hele den helga. Han nektet såklart først, men jeg ville jo såklart beskytte barnet vårt, ville ikke miste han. Moren hans, altså min eks svigermor mente at dette bare var engangstilfelle å at NÅ ble alt bra å han hadde lært. Helt til ting begynte å falle på plass for meg, å jeg kom på at han hadde gjort det en gang før i fjor sommer. Å nå i helga var han i oslo med noen kompiser å festa, da jeg fikk vite at han hadde tatt amfetamin igjen. Men når han kom hjem i dag kom han ikke hjem siden moren hans ringte han å spurte om han hadde tatt noe stoff den turen å om han kunne ta en urinprøve. Da sa han ja, men nå svarer han ikke telefon når noen ringer å de vet ikke hvor han er. Hva kan jeg som mor gjøre, hva burde jeg gjøre? er så redd for å miste sønn min visst jeg ikke sier i fra til politet eller bv. Hvor lenge er amfetamin i urin og blodet? å kan han tvinges til å ta en test?

Kvinne, 18 år fra Troms
Det høres ut som du er i en vond situasjon, og vi skjønner at det er vanskelig for deg. Vi tenker at det som er mest viktig i din situasjon er å passe på at barnet ditt har det bra, noe det virker som at du gjør. Du spør hva du kan gjøre. Med hensyn til din eks er det kanskje ikke så mye du kan gjøre dersom han har lyst til å bruke amfetamin. Med hensyn til barnet deres kan du som mor nekte barnefar å ha kontakt dersom du mistenker at han ruser seg. Det blir i så fall hans ansvar å motbevise denne mistanken, og i mellomtiden vet du i alle fall at barnet ditt er trygt.
Amfetamin kan påvises i blod i 1-2 dager, og maks en uke i urin.
Det er ingen som kan tvinge han til å ta urinprøve, men barnevernet kan si at de fraråder samvær med barn dersom ikke negative prøver avgis over et visst tidsrom. Det betyr at hvis han ikke vil ta urinprøve får han heller ikke være sammen med barnet sitt.