Anonym spørreundersøkelse

Svar på spørsmål om din rusmiddelbruk, og bli med på å forme fremtidens rusmiddelpolitikk!

Anonym undersøkelse

Svar på spørsmål om din rusmiddelbruk, og bli med på å forme fremtidens rusmiddelpolitikk!

Alkohol

Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.

vinflaske og -glassJeg drikker nesten hver helg. Og når jeg drikker får jeg alltid blackout. Det begynte nå i høst. Jeg er 17 år og begynte å drikke da jeg var 13. Mamma fortalte meg at min fetter var alkoholiker. Han drikker ikke hver dag, men når han først drikker, drikker han til det er tomt. Da begynte jeg og tenke litt på om jeg kanskje begynner bli som han. Jeg pleier kjøpe to flasker vin og drikker de. Da får jeg blackout, og da har jeg helt i meg masse annet også. Nå har jeg begynt å drikke en flaske vin, og da blir jeg veldig full siden jeg drikker den så fort. Da begynner jeg få drikke av andre, eller ta drikke av andre. Når jeg blir fortalt ting jeg har gjort så begynner jeg å lure på om jeg faktisk er alkoholiker? Jeg tørr ikke spør noen om dette, for det virker jo som jeg overdriver. Men det er ikke gøy for meg lenger. Og jeg har ikke viljen til å la vær å drikke

Kvinne, 17 år fra Vest-Agder

Alkohol kan føre til blackout fra 1-1,5 promille og oppover. Det som skjer ved blackout er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at man ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er man – mer eller mindre – ved bevissthet. Her kan du lese mer om promille.

Alkoholiker?

Det finnes flere ulike definisjoner av «alkoholiker.» I våre dager er det vanlig å bruke begrepet «alkoholavhengighet.»  Ifølge et mye brukt diagnoseverktøy, DSM-IV, foreligger det avhengighet («dependece») hvis minst tre av følgende symptomer har vært til stede i løpet av de siste 12 måneder.

  • De to første omhandler overveiende fysiologiske forhold:
    1. Toleranseøkning.
    2. Abstinenssymptomer.
  • De to neste handler om å unnlate å handle i tråd med egen planer og intensjoner:
    3. Personen konsumerer mer enn han/hun hadde tenkt.
    4. Personen har et vedvarende ønske om å slutte og har gjort flere mislykkede forsøk på det.
  • Det neste handler om at rusbruken er blitt et svært dominerende trekk ved personens liv:
    5. Personen bruker svært mye av sin tid til rusmiddelbruk og rusrelatert virksomhet.
  • De to siste handler om negative sosiale og helsemessige konsekvenser for brukeren:
    6. Forbruket har ført til at personen har oppgitt viktige sosiale, yrkesmessige eller fritidsrelaterte aktiviteter.
    7. Brukeren fortsetter bruken på tross av at personen erkjenner at det foreligger betydelige kroppslige og psykiske skadevirkninger.’

På bakgrunn av dette kan du selv vurdere ditt forhold til alkohol. Her kan du lese om forskning på avhengighet.

«Jeg har ikke viljen til å la være å drikke.» Her er noen tips til hvordan du i alle fall kan forsøke å redusere forbruket.

1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?

2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.

3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.

4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.

5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det.

6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?

7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»

Andre tips.

Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på nettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.

Du er også hjertelig velkommen til å ringe oss på 08588, alle dager mellom 11 og 19, for en uformell, anonym samtale om dette. Vi kan gi deg ytterligere informasjon og veiledning. Og vi vil anbefale deg å kikke litt på sidene ung.no/alkohol. Der finner du mange interessante artikler og tips.

Var du fornøyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.  

Send inn spørsmål

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.  

fant du ikke det du lette etter?

Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spørsmål ved å lage et kodeord du senere kan søke med. Du får svar så fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. Unngå å oppgi personopplysninger i ditt kodeord.  

Velkommen til RUSinfo!

Fredag 14.juni stenger tjenesten kl 17

Vi beklager eventuelle ulemper