Alkohol

vinflaske og -glassHeisann Jeg lurte på hva som var mest skadelig for kroppen av to scenarioer. Å drikke alkohol fra kl.20.00 til 03.00, 20-30 enheter pr.dag 7 dager i strekk. Eller å drikke alkohol fra man våkner til man legger seg, 20-30 enheter pr.dag 7 dager i strekk. Jeg vet det ikke er godt for kroppen å drikke så mye og ofte, men hva er best for kroppen av disse to ondene. Takk på forhånd for svar!

Mann, 26 år fra Troms
Hvis det her er snakk om én uke, vil trolig det første alternativet samlet sett være farligere. Det er jo blant annet fordi at man får høyere promille hvis man inntar alkoholen på kortere tid. Du vil nok også bli mer utsatt for akutte skader, enten som følge av selve alkoholen, eller pga. skader som opstår fordi du er såpass beruset.
Hvis dette derimot er noe du skal gjøre gjentatte ganger, er kanskje faren for avhengighet større. Uansett er 20-30 enheter i uka nærmere det tidobbelte av hva Folkehelseinstituttet anbefaler per uke for menn. Lenkene under kan være nyttig informasjon.