Slutte å drikke

vinflaske og -glassHei jeg lurer på en ting, jeg har før i tiden drukket veldig mye alkohol fordi jeg har det kjipt. så gikk jeg til psykolog å fikk hjelp, jeg sluttet å drikke og fikk et mye bedre liv. Jeg begynte å drikke igjen for jeg trodde det gikk bra, men har nå skjønt at dette ikke var så lurt. Jeg merker at jeg begynner å gå litt galt igjen, jeg blir rastløs av å sitte hjemme. Det kan egentlig minne litt om angst for å gå glipp av noe og angst for ikke å få drikke. Jeg lurer på hvor jeg kan få hjelp og støtte til å slutte å drikke , tviler på jeg klarer dette alene. Jeg har mange ganger prøvd å drikke meg ihjel og blitt hentet av ambulanse og kjørt på akutten, men når jeg spurte om de kunne legge meg inn eller et eller annet for å hjelpe meg så mente de jeg ikke var syk nok. Jeg føler eneste måten å klare å slutte er hvis jeg kommer på en instutisjon o.l for å få hjelp vet dere om noe?

Kvinne, 21 år fra Akershus
Vi anbefaler deg å ta en prat med din lege. Legen kan henvise deg til en psykolog, hvis dette har hjulpet deg tidligere. Kanskje du kan be om å henvises til den samme psykologen? Du kan også be om å henvises til en ruspoliklinikk hvor du kan gå og snakke om drikkingen din. Du er under 23 år, og derfor har du rett på kortere ventetid. Du har også rett til å velge selv hvor du vil behandles. Dette får du mer informasjon om ved å kontakte Fritt Sykehusvalg sin telefontjeneste. Det kan hende du bør regne med litt ventetid. I mellomtiden kan du bruke oss hver dag fra 11-19 på telefon. Du kan også se på en side som heter rushjelp.no. Der finner du selvhjelpsprogrammer som er beregnet for personer med milde til moderate alkoholroblemer.