Samboer med alkoholproblem og angst

keyHei. Jeg og min samboer er begge i 30 årene. Oppveksten hennes har vært preget av rus og litt dårlig forhold til familie. Vi ble samboere for ca 5 år siden. Hun har alltid oppført seg lettere agresiv og meget pratsom når hun drikker. Da tar hun ofte opp vonde tema som hun ikke tørr å ta opp i edru tilstand. Det siste året har hun gått bak min rygg. Brukt kredittkortet og kjøpt alkohol for over 20.000 kr. samt egen lønn. For 2 uker siden la hun seg til å sove. Jeg ble vekket og spurte om hun hadde drukket. Hun sa ja. Samtidig sa hun at hun hadde prøvd å ta livet sitt med kniv rett før hun kom for å legge seg. Hun innså den kvelden at hun trenger hjelp. Dagen etter gikk vi til fastlegen. Vi ble videre hennvist til bergensklinikkene. Par mnd ventetid. Den siste uken har hun drukket 2 ganger. Begge gangene har hun blitt så deprimert at hun vurderer selvmord. Hun har hatt en time hos psykolog. Hun drikker enten alkohol for å bli kvitt angsten eller at hun får angst fordi hun drikker alkohol. Seint på kvelden for 4 dager siden stod jeg opp og la merke til at hun var lettere brisen. Jeg spurte henne sikkert 10 ganger om hun hadde drukket. Hun blånektet. Midt på natten våknet jeg igjen og da var hun våken. Da innrømmet hun at hun hadde drikket og beklaget seg. Jeg håper jeg kan få tips til hvordan jeg skal forholde meg til problemet og hva jeg kan gjøre og hva jeg kan forvente av fremgang. Jeg ønsker at hun kan åpne seg mer opp og fortelle meg hvordan hun har det (hun har lettere for å snakke 2 andre venner). Hun sier også at hun sliter med å få sove om kvelden når hun ikke drikker. Noen råd? Takker på forhånd så mye for hjelpen 🙂

Mann, 30 år fra Hordaland
Det må være en vanskelig situasjon for deg å leve i denne uvissheten og ventingen. Du sier at dere er henvist til Bergensklinikkene. Forhåpentligvis kommer dere til å få god hjelp der. I mellomtiden er det viktig at hun bruker psykologen sin. Og det kan hende du bør spørre om du kan være med henne der etterhvert. Vi vet ikke hvilken avdeling hos Bergensklinikkene dere er henvist til, men vi vil minne om at de har flere ulike tilbud både til pårørende og brukeren selv. Bergensklinikkenes hjelpetelefon har grønt telefonnummer: 800 89 550. Stiftelsen Bergensklinikkene tilbyr også rådgivning på telefon ved enhet Spesialiserte Tjenester – Poliklinikken tlf 55 90 87 00. De har tilbud til både samlivspartnere (grupper), individuelt korttidstilbud til pårørende og seminar og kurs for pårørende.
Du spør om hva du kan forvente av progresjon og fremgang. Dette er ikke så lett å svare på, for det er veldig individuelt. Men dere har satt igang det dere kan for å få hjelp, hun ser selv at hun trenger det, og hun er forholdsvis ung. Alt dette er med på å øke oddsen for at det skal gå bra.