Rus i bacheloroppgave

articlesHei! Jeg skal skrive en bacheloroppgave om narkotika. Problemstillingen min er: begynner ungdom med sterkere stoffer nå enn for 10 år siden? sterkere stoffer mener jeg amfetamin, kokain, ghb, ecstasy, heroin. Ungdom er barn opp til 18 år. Har dere noen tips til hvor jeg kan finne informasjon om dette? mvh Student

Mann, 27 år fra Rogaland
Ja det har vi. Her finner du statistikk over utviklingen i bruk av stoffene du nevner (klikk på «narkotika» og så på «ungdom»). Statistikken går desverre bare til 2008, og den gjelder ungsom i alderen 15-20 år. Men du vil jo se tendensene. Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) gir også ut et hefte som heter Rusmidler i Norge. SIRUS henter tallmaterialet som presenteres fra offentlig statistikk og egne undersøkelser.
Trenger du mer litteratur og tips, anbefaler vi deg SIRUS’ bibliotek for alkohol, narkotika og tobakk. Bibliotek er åpent for alle, og de sender litteratur på bestilling. Her er informasjonen du trenger.