Oppfølging til spørsmålet: Feilkilder ved UP

rustlf-logo 75x67Hei igjen! Takk for svar. Nå er det slik at vi ikkei bruker hurtigtester, men sender inn til vanlig standard labanalyse. Hva vet dere om mulige feilkilder for UP sendt til lab. Det blir også sagt at man har fjernet det som kan slå ut i valmuefrø, medfører dette riktighet?

Kvinne, 48 år fra Oslo
Hvis vedkommende er inne i et opplegg hos dere, antar vi at det foreligger en avtale om innsyn. På bakgrunn av dette kan dere kontakte angjeldende laboratorium om dette (ofte Fürst om det er Oslo). De som har mest kompetanse på dette feltet i Norge, er Avdeling for klinisk farmakologi ved St. Olav i Trondheim. Her finner du mer informasjon om tester de foretar seg. De sier følgende om testing for opiater: «Det analyseres på morfin, kodein, etylmorfin og folkodin. Ved behov analyseres også den spesifikke heroinmetabolitten 6-monoacetylmorfin. Heroin brytes raskt ned via 6-monoacetylmorfin til morfin, og kodein og etylmorfin brytes også ned til morfin. Ofte vil den absolutte konsentrasjonen og forholdet mellom de ulike stoffene som analyseres kunne påvise eller sannsynliggjøre hva som er inntatt, men i enkelte tilfeller er det ikke mulig å si med sikkerhet hva som er inntatt. Urinanalyser kan kun brukes for å påvise inntak; man får ingen informasjon om hvor mye som er inntatt. Inntak av valmuefrø kan gi lave nivåer av morfin i urinen.» Den siste setningen gir jo svar på det siste spørsmålet ditt.
Vil du ringe en av de nevnte laboratorier, er numrene: Fürst: 22 90 95 00, St. Olav: 72 82 91 00 (Avdeling for klinisk farmakologi). Vi anbefaler deg kanskje det siste alternativet. Da kommer du rett til lab’en, og får således svaret «fra hestens munn.»
Vi har en del generell kompetanse på dette, men når det gjelder spørsmål av en slik karakter – såkalte «tekniske» spørsmål, hvor også sanksjoner kan være aktuelt – velger vi å henvise deg videre. Vi håper allikevel vi har vært til noe hjelp for deg. Om det er noe mer, bare send flere spørsmål.