Metanol?

rustlf-logo 75x67Hei! Jeg lurer bare på, hvor stor er sannsynligheten for å bli metanolforgiftet på utesteder i f.eks Oslo? Husker en sak i en avis som sa at 1/3 av utestedene i Oslo serverte ulovlig sprit som var «trikset» med, for noen år siden? Er det gode kontroller på dette nå, etter disse bølgene med metanolforgiftninger vi har hatt i Norge? Er jo noen år siden nå, men jeg må innrømme at jeg er skeptisk hvis jeg er ute på byen og tar en drink eller to. Hvor mye skal til for å bli forgiftet av et par drinker? Er jeg bare fullstendig paranoid?

Kvinne, 21 år fra Oslo
Dette er nok artikkelen du refererer til. Det er meget liten sannsynlighet for å bli metanolforgiftet på utesteder i f.eks Oslo. For noen år tilbake var det en sak om bl.a. smugling av metanolholdig sprit. Politiet var da livredde for at slik sprit var blitt solgt til utesteder. Dette kan du lese mer om i en artikkel i Aftenposten. Såvidt vi kjenner til, foreligger det ikke rapporter om at folk er blitt forgiftet på utesteder. Når det gjelder kontroller av utelivsbransjen, kan du lese om det på Næringsetaten sine sider. Mattilsynet fører tilsyn med alle nærings- og nytelsesmidler. Du kan også snakke med dem om hvordan bildet ser ut nå. Mattilsynet har telefonnummer 06040.
Når det gjelder ditt spørsmål om hvor mye skal til for å bli forgiftet, kan du lese mer om det på sidene til Norsk Helseinformatikk. Her sies det bl.a.: «Dødelig dose [metanol] er antatt å være ca. 30-240 ml, eller 1 g/kg kroppsvekt.»