Kokain

kokain_brosjyre_litenHar akkurat fått vite at samboeren min tar kokain på fest, sammen med bestekompisen (han er visst helt ute å kjøre)…. Hvor lenge det har pågått vet jeg ikke, men det slo ned som lyn fra klar himmel. Hva slags symptom skal jeg se etter? Humørsvinginger? Søvnløshet? Aggresjon? Adferdsendring? Vi har vært sammen i 6 år, og det har vært en adferdsendring både hos han og kompisen… Jeg har ikke konfrontert han med dette ennå, da jeg trenger å vite litt om misbruk og bivirkningene av det… Og eventulet hvordan jeg kan gå fram… Eneste jeg vet er at jeg er frustrert, sint, skuffa såra og forbanna…. Og tenker i mitt stille sinn, er det mulig å være så naiv?

Kvinne, 35 år fra Aust-Agder
Dette høres ikke lett ut for deg. Det er veldig forståelig at du er frustrert, sint, skuffa, såra og forbanna. Når man er i et forhold skal man ikke gå rundt å ha mistillit til kjæresten sin. Hvis du ikke har oppdaget dette før, er det ikke fordi du er naiv. Du skal ikke forvente av deg selv at det er din oppgave å «oppdage» at det er noe i veien. Vi ville heller snu det på hodet å si at det er hans oppgave å snakke med deg om det. Uansett: nå har du oppdaget det, og du har all rett til å reagere!
Under finner du generelle tips om hvordan du kan snakke med noen om et kokainproblem. Nederst finner du lenker til informasjon om tegn og symptomer på kokainbruk.
Her er noen generelle tips om hvordan du kan snakke med ham om det.
• Vær rolig når du snakker med ham, og ikke vær urimelig.
• Spør ham om hans kokainbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik du har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig hans kokainbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hans kokianbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «kokainvrak» eller andre negative beskrivelser.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere ham ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk stoff sammen med ham.
• Ikke ta over ansvaret for hans plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for ham.
• Ikke nekt ham grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham heller ikke penger til det).
Det kan godt være at det beste for deg er å få hjelp til å takle din situasjon. Ofte kan det hjelpe å snakke med noen om hvordan du skal forholde deg til en slik situasjon, og få råd og veiledning om dette. På denne måten kan det også bli lettere for deg å ev. ta en avgjørelse på hva som er best for deg å gjøre. Vi anbefaler deg å kontakte Veiledningssenteret for pårørende, som ligger i Oslo. De har telefonnummer 22 99 34 90. Du kan også ringe oss anonymt for flere tips og råd om hvordan du kan gå frem for å snakke med ham. Vi kan også snakke mer med deg om tegn og symptomer, og situasjonen din generelt.