Informasjon cannabis

articlesHei, jeg skal skrive en artikkel om ungdom og bruk av cannabis i ungdomsmiljøer, for lokalavisen. Jeg lurte derfor på om dere har noen statistikker over hvor utbredt cannabis er blant ungdommer, og kanskje noen teorier om hvorfor ungdom velger å bruke midlene og hvilke grupper som er mest utsatt til å bli rusmisbrukere? Takk på forhånd.

Kvinne, 16 år fra Hordaland
Statistikker
Siden statistikk.sirus.no har oversikter over ungdoms bruk av cannabis. Statistikkenen år frem til 2008. Søk på narkotika > ungdom.
Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) gir hver år ut en rapport som heter «Rusmidler i Norge.» Denne publikasjonen presenterer en oversikt over statistikk knyttet til rusmidler og tobakk.
Hvorfor ungdom velger å bruke midlene.
Denne artikkelen på hjemmesiden vår diskuterer ulike årsaker til at ungdom velger å forsøke, eller ikke forsøke, rusmidler. Denne artikkelen, av sosiologen Willy Pedersen på Forebygging.no, diskuterer perspektiver som genetikk og biologi, personlighetstrekk, psykiske lidelser og samfunn og kultur i forhold til hvorfor ungdom ruser seg.
Hvilke grupper som er mest utsatt til å bli rusmisbrukere.
De fleste ungdom vil før eller siden forsøke å ruse seg (i hvert fall på alkohol), men hvorfor blir noen rusmisbrukere, mens andre som ruser seg ikke blir det? Det er vanskelig å gi noe entydig svar på dette, men biologisk/genetisk sårbarhet og oppvekstmiljø (spesielt familien og jevnaldermiljøet) er faktorer som i hvert fall bør tas med i betraktningen. Denne artikkelen, også av Willy Pedersen, diskuterer hvorfor noen utvikler et rusmisbruk. Denne artikkelen hos Folkehelseinstituttet forklarer avhengighet ut i fra rusmidlers påvirkning av belønnelsessenteret i hjernen.
Vi håper dette var til noe nytte for deg. Du kan gjerne også kikke på våre sider Veiledning til skoleoppgaver. Her finner du en rekke artikler som handler om de tingene du spør om. På våre sider Fakta om ulike rusmidler finner du også informasjon om cannabis. Lykke til med artikkelen!