Hvordan spørre barnet?

keyHei! Jeg har en datter på 6 år. Hun har samvær med far annen hver helg. Far har alltid hatt et stort alkoholforbruk, noe som ikke ble bedre da jenta vår kom til verden. Far sier han ikke drikker når han har barnet, men nå reagerer jenta mi plutselig på alt som har med alkohol å gjøre. Hvis jeg kjøper en flaske vin som hun ser blir hun helt «rar» å sier jeg ikke må drikke den før hun har lagt seg. Jeg har aldri drukket alkohol når jeg har hatt henne hjemme hos meg. Når jeg forsiktig spør om pappa bruker å drikke vin eller øl så vil hun ikke svare meg. Det er akkurat som hun beskytter pappaen sin og ikke vil fortelle meg hva det er som plager henne. Hvordan kan jeg få ut av henne hvordan det er hjemme hos han iforhold til alkohol uten å legge ordene i munnen hennes?

Kvinne, 26 år fra Nordland
Vi anbefaler deg ikke å spørre datteren din direkte om farens alkoholbruk. Barn er lojale, og hun kan komme i en lojalitetskonflikt. Vi tenker du heller kan spørre henne generelt hvordan det er sammen pappa; hva de gjør, hvordan har hun det der, hvordan har pappa det, gleder du deg til å være sammen med pappa, osv. Observer datteren din. Viser hun tegn til uro e.l. når hun skal til far?
Når det gjelder farens alkoholbruk, er det noe du bør snakke direkte med ham om. Det er også en sak du kan diskutere med bekymringstjenesten i organisasjonen Voksne for Barn. Bekymringstjenesten i Voksne for Barn er et tilbud til foreldre og andre voksne som har bekymringer eller spørsmål om barn og unge. Tjenesten bemannes av rådgivere med barnefaglig kompetanse og du kan være anonym.
Du kan ringe Voksne for Barn på tlf 810 03 940 (vanlig lokaltakst) alle hverdager mellom kl. 09.30 og kl. 14.30. Eller benytt deres webtjeneste og henvend deg skriftlig på bekymring.no.