Hvordan hjelpe?

keyEr pårørende av en rusmisbruker. nær slekt. lurer på hvordan man kan gjøre det for å hjelpe? når det er så ille at man blir trukket på av den rusmisbrukeren?trenger noen andre å snakke med som har erfart dette

Kvinne, 33 år fra Nordland
Når det gjelder ditt spørsmål om hva du kan gjøre det for å hjelpe, så kommer det helt an på hvor alvorlig denne personens misbruk er. Og det kommer an på om personen er villig til å snakke med noen om dette, og åpne for å ta imot hjelp. Hvis du ønsker å snakke med noen om dette, anbefaler vi deg veiledningssenteret for pårørende. Deres nummer sentralt er 22 99 34 90. Deres avdeling i Nord-Norge finner du informasjon om her.
Du sier ikke noe om hvilket rusmiddel personen bruker. Hvis det er alkohol, kan du kontakte Al-Anon og treffe folk som har vært i samme situasjon som deg. Her finner du informasjon. Hvis det er andre rusmidler, kan du kontakte Anonyme Narkomane (NA), og høre om de har tilbud til pårørende der du bor. Vi vil også anbefale de hjelpetelefonen til Landsforbundet Mot Stoffmisbruk (LMS). LMS har både en støttetelefon, mulighet til å komme i kontakt med en pårørendeguide eller rett og slett kontakte deres pårørendesenter for å få mer informasjon og hjelp.