Hasj = allergi

hasjHei! jeg røyker en del hasj. ( 2 -3 ganger i uka) Jeg har akkurat blitt sykemeldt i 1 uka, fordi jeg har fått en kraftig allergisk reaksjon. Og jeg lurer da på om det kan være hasjen som prøver å motstå hasjen på den måten ?

Mann, 17 år fra Akershus
Du kan muligens ha fått reaksjonen på grunn av stoffer i hasjen. Hasj tilsettes som oftest mange ulike preparater når det lages. Derfor er det ikke godt å si hva det er i hasjen du eventuelt reagerte allergisk mot. Det kan f.eks. ha vært et tilsetningsstoff, eller det kan f.eks. ha vært pollen fra cannabisplanten (som hasj lages av). Hvis du er allergisk mot noe i cannabisplanten, vil det på en måte være som en pollenallergi. Her er en svensk artikkel som heter «Cannabisallergi vanligare än vad folk tror.» (Kilde: nyheter24.se.) Vi anbefaler deg å ta en generell allergitest om du ikke har gjort det allerede.
Om «det kan være hasjen som prøver å motstå hasjen,» kan vi ikke gi deg noe godt svar på. Det er rett og slett fordi vi ikke forstår spørsmålet.