Forhold med en rusmisbruker

keyJeg vurderer dessverre å la min kjære rusmisbruker gå, fordi han ikke viser interesse for å slutte. Det gjør at ikke vi har noen følelsessig nærhet, og jeg forstår derfor ikke hvordan jeg skal få ham til å tilnærme seg en rusfri hverdag… Jeg skal begynne å studere i utlandet til høsten, og har derfor også knapt med tid! Dette er veldig vanskelig for meg!

Kvinne, 24 år fra Oslo
Det var ikke så mye informasjon du ga oss. Men vi tenker at hvis du skal bo i utlandet og gå rundt og være bekymret hele tiden, så er det kanskje like lurt å ta en pause eller se an hvordan det går med ham. Men hvis han oppsøker hjelp for sitt problem raskt, kan han få hjelp i god tid før du reiser. Men da må han ta kontakt med sin fastlege og be om hjelp. Dere finner informasjon om rettigheter, behandlingssteder osv på siden Fritt Sykehusvalg. Dere kan også ringe dem på 800 41 004. Det kan være en lur idé å ringe oss og gi mer informasjon om situasjonen din, så vi kan gi deg flere tips og råd.
Vi vil også anbefale deg Veiledningsenteret for pårørende i Oslo. Dette er en tjeneste for pårørende til rusmisbrukere. Du kan ringe dem på 22 99 34 90, og du kan gå dit å ha samtaler med dem. Det koster ingen ting, og du trenger ikke henvisning.