Er det umulig å slutte med Subutex?

subutex_litenJeg håper ikke dere skjærer alle under en kam som LAR gjorde og svarer – Det er ikke noe mer skadelig enn det du har fått i deg før ihvertfall -. Var utsatt for en ulykke for 8 år siden og måtte starte med morfin for å holde smertene i sjakk. Det fikk jeg foreskrevet av legen, og jeg hadde NULL problem med å ta det i 7 år som foreskrevet av legen. MEN.. for ca 2 år siden fikk jeg et kokain-problem. Jeg var lei av å gå sliten rundt hele tiden pga morfinen, våknet opp etter et nachspiel hvor det var kokain, tok litt, og følte meg som før ulykken. Ikke sliten lenger, men full av overskudd (jeg var mao ikke ute etter rusen, men jeg følte meg normal igjen). Det hele endte med 7 måneder med daglige doser på 6-7 gram (jeg vet det er sykt mye, men jeg tok det døgnet rundt – selv på jobb). Da brukte jeg store doser morfin til å roe ned nervene som kom etter kokain-misbruket. Jeg bråstoppet med Kokain da jeg hadde gått ned over 25 kg (er 183 og veide på det verste 57kg). Hodet mitt var heeelt ute og syklet, og jeg gikk med selvmordstanker 24/7 de 2 første månedene. Jeg fikk tak i morfin-tabletter illegalt, så jeg tok mellom 8-10 10mg tabletter hver eneste dag. Til slutt var lommeboka tom, og jeg gikk rett inn på avrusning. Der fikk jeg Subuxone, og etter 5 dager rusfri var selvmordstankene tilbake. Jeg var ikke klar for å bråstoppe på den måten. Har nå gått på Subutex i nesten 1 år, og har ikke rørt kokain eller morfin en eneste gang. Jeg har lest mye om preparatet, og det virker som at ingen som har fått dette foreskrevet over en lengre periode klarer å slutte med det, så jeg regner med å gå på det resten av livet. Er det virkelig så vanskelig å slutte med, og hvor skadelig er det egentlig? Pft, Mvh Hvitsnipp-narkomanen 😉

Mann, 39 år fra Hedmark
Det er mulig å slutte med Subutex. Men det er ikke lett, og det er nok ofte en tendens til å se substitusjonsbehandling ved opiatmisbruk som livsvarig. Det betyr ikke at det er umulig å slutte på Subutex. Men det forutsetter nok at man bruker god tid på å trappe sakte ned. Og det forutsetter at man får noe hjelp i de situasjonene og periodene det er vanskelig. Man trenger derfor tid, kontrollert nedtrapping og ikke minst et ettervern som er tilgjengelig og som man klarer å benytte seg av.
Når det gjelder bivirkninger skriver felleskatalogen at kjente bivirkninger ved bruk av Subutex er; «svært vanlige bivirkninger (opptrer hos minst 1 av 10 pasienter) som kan oppstå med Subutex er:søvnløshet, forstoppelse, kvalme, svette, hodepine, abstinenssymptomer». Her er det mer informasjon (både generelt og om bivirkninger).
Det finnes brukerorganisasjoner for folk som går i LAR. Vi anbefaler deg å ta kontakt med en av dem. En mulighet er prolar.no, en annen er LARnett.no.