En far som ofte blir påvirket av alkohol

lglassHei. Har i lengre tid sett at min far alt for ofte koser seg meg alkohol og ikkje klarer å begrense seg. Drikker vertfall 1-2 bokser kvar dag og blir ofte brisen og snøvlete. Startet å drikke meir for ca 14 år sida, når min mor fekk kreft. Har ikkje skjønt kor utbredt hans drikkeproblem er før no, og aner ikkje korleis eg skal ta tak i det. Korleis skal man konfrontere han, når han tidligare har benekta det til søsken!? Kva burde man gjære? Kan alkohol sammen med hjertemedisin skape ekstra bivirkninger?

Mann, 26 år fra Sogn og Fjordane
Din far er en voksen mann med ansvar for eget liv. Som pårørende kan du sikkert minne han på at alle som bruker medisiner, uansett hva det er, bør lese pakningsvedlegget for de medisinene man bruker. På dette vedlegget gis det informasjon om farene ved å kombinere medisinen med f.eks. alkohol. Et moderat alkoholforbruk er som regel ikke farligere for hjertepasienter enn for andre. Misbruk kan derimot være ekstra uheldig for folk med et svakt hjerte. Resultatet kan bli både høyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser og hjertesvikt.
Det er vanskelig å være pårørende til noen som ikke har det bra og som du opplever stadig er ruset. Vi tenker at det som er viktig for deg er å sette grenser for hvor mye du vil delta i ditt fars problematiske forhold til alkohol. Du kan konfrontere han med hvordan du opplever drikkeproblemet hans, fortelle han at du er bekymret, og at du ønsker å hjelpe han inn i en eventuell behandling dersom han er motivert for det. Utover det må du først og fremst ta vare på deg selv.
Hvis din far skal klare å slutte å drikke har han størst sjanse for det dersom det er noe han ønsker selv. Det kan kanskje være greit om din far får føle på konsekvensene av sine valg ved at du eventuelt gir beskjed om at du ikke vil ha kontakt md han når han er påvirket av alkohol. Hvis du synes en slik samtale er for problematisk, kan du kanskje skrive et brev til han, der du forteller hvordan du opplever situasjonen og gjerne vil hjelpe han til en sunnere livsstil, fordi du er glad i han!
Hvis du ønsker å prate med noen om dette kan du kontakte veiledningssentert for pårørende på tlf 22 99 34 90 eller ringe oss mellom 11-19. Sjekk gjerne denne hjemmesiden til Al-anon, dette er en organisasjon hvor pårørende til mennesker som har et alkoholproblem kan få hjelp.