BIVIRKNING/Behandling

cannabisJeg har et barn 20 år som har prøvd hasj en gang!Dette er nå ca 3 uker siden Etter dette har det inntruffet angstproblemer som kommer og går ! Er det noe man kan si/fortelle /gjøre behandling? TAKK

Mann, 55 år fra Vestfold
Bruk av hasj medfører en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan også utløse psykoser og schizofreni hos sårbare personer. Det er vanskelig å si noe om dette gjelder for din sønn/datter. Har han/hun hatt angstproblematikk tidligere i livet? Har han/hun et større forbruk enn det du nevner? Hvis det er tilfelle kan det være en forhøyet risiko for å få angst når man røyker hasj. Angsten kan også forsterkes fordi en kan få angst av angsten. Men et engangstilfelle fører meget sjelden til komplikasjoner.
Som oftest hjelper det å ta tiden til hjelp. Motiverende samtaler som ikke er fordømmende slik at han/hun holder seg borte fra denne type rusmiddel kan kanskje løse problemet. Hvis du har tid til å bare være sammen med din sønn/datter, gå på kino eller gjøre andre ting som han/hun vil setter pris på at dere gjør sammen, kan kanskje være med på å redusere angsten hans/hennes. Spør hva han/hun selv synes som kan virke positivt å gjøre for å redusere angstplagene. Hvis det er slik at de problemene din sønn/datter sliter med er av en alvorlig og ikke forbigående karakter, bør han/hun oppsøke sin fastlege. Fastlegen vil også om nødvendig kunne gi en henvisning til spesialisthelsetjenesten for videre hjelp.
Vi anbefaler deg å lese denne brosjyren om hasj. På våre nettsider finner du også en artikkel som heter Hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem. Den kan være nyttig med tanke på hva du kan snakke med din sønn/datter.