Antibiotika og klamydia

rustlf-logo 75x67Heisann. Jeg har gått å lurt litt på om mann går på antibiotika pga halsinfeksjon. Og man har klamydia uten å vite det. Blir.man da kvitt det? Eller er det bare en spesiell type antibiota som fungerer mot det?

Kvinne, 18 år fra Hordaland
Vi svarer først og fremst på spørsmål relatert til rus. Spørsmålet ditt er derfor utenfor vårt fagområde. Det er viktig for oss å understreke at den som har kompetanse til å svare deg, og ev. behandle deg, er en lege. Men vi kan godt prøve å gi deg litt informasjon.
Klamydia er den hyppigste kjønnssykdommen i Norge. Den kan gi ettervirkninger og skal derfor tas på alvor og behandles. Klamydia gir ofte svake eller ingen symptomer hos både menn og kvinner. Hvis infeksjonen gir symptomer vil de vise seg mellom 1 og 3 uker etter at man har blitt smittet. Hos kvinner kan det være økt utflod fra skjeden og svie ved vannlating. Infeksjon i endetarmen kan gi utflod og tendens til diaré.
Ca. 5 prosent av kvinnene som får sykdommen får en underlivsinfeksjon. På grunn av dette kan de senere få problemer med å bli gravide. Dette er fordi en ubehandlet infeksjon kan spre seg og gi bekkenbetennelse hos kvinner. Hvis en kvinne får underlivsbetennelse, kan hun få sammenvoksninger i egglederne. Dette vil kunne hindre egget i å passere ned til livmoren, slik at man ikke blir gravid.
Vi vet ikke om den antibiotikaen du får for halsinfeksjonen er rett medisin for klamydia. Vi kan heller ikke finne det ut, for du sier ikke hvilken medisin det er. Derfor anbefaler vi deg som nevnt å kontakte legen din for å sjekke deg. Da vil du få et sikkert svar og du vil få riktig behandling hvis det er behov for det. Et annet tips er å kontakte Poliklinikk for seksuelt øverførbare sykdommer ved Haukeland sykehus. Her finner du informasjonen du trenger.