Spørsmål om Hasj – Røyking i Utlandet

Hallo! Jeg jobber i Offshore på båt og jeg bor nå på Gran Canaria. Det jeg lurer på er om jeg kan røyke hasj når jeg er i et land (Spania) der det er avkriminalisert og det faktisk er lovelig å ha en viss mengde til eget bruk uten å bli dømt for det i Norge? Jobben min krever at jeg ikke bruker rusmiddler ombord, men er usikker på om dette også gjelder friperiodene mine som er på 4 uker (4 uker på, 4 uker fri). Så sett at jeg røyker 5 gram hasj iløpet av en helg, to helger på en måned (røyker ikke i ukedagene), og ikke røyker i en uke før jeg skal på jobb (som offshore-arbeider kan jeg bli pålagt til å ta en tilfeldig urinprøve), hvor store er sjansene for at urinprøven blir posetiv? Mvh. Megselv 🙂

Mann, 28 år fra Sør-Trøndelag
Så lenge du ikke oppholder deg i Norge mens du påvirket av Cannabis er det tvilsomt at du kan bli straffet i henhold til norsk narkotikalovgivning. Unntak er dersom du begår andre kriminelle handlinger i beruset tilstand, eller jobber for staten mens du oppholder deg i utlandet.
Hvor lenge hasj kan spores i urinprøve er individuelt og påvirkes blandt annet av metabolisme og forbrenning. Rent generelt kan vi si at ved enkelt inntak kan hasj spores i opptil 7 dager, og ved jevnlig inntak opptil 40 dager. Som du kan se ut fra dette ligger den bruken du beskriver helt i grenseland, og du kan helt klart risikere å teste positivt.