Slutte å drikke

Jeg har etter omstedighetene begynt å ruse meg på alkohol etter en tøff periode livet. Så jeg drikker minst 2 flasker vin hver eneste dag. Jeg har blitt bekymret for helse, jobb og fremtid og familieomsorg. Jeg drikket i 6-7 år nå. Hvilke skader har jeg pådratt kroppen, og vill det la seg reparere? Jeg har nå vært tørr en uke uten direkte problemer annet at natta sover jeg veldig rolig og svetter enormt. Vil dette normalisere seg?

Mann, 40 år fra Oslo
Så fint at du har klart å være alkoholfri en hel uke, det er en god start. Siden du spør om eventuelle skader kan repareres tolker vi det dithen at du har bestemt deg for å ta et oppgjør med drikkemønsteret ditt. Dette er noe som kan være utfordrende å klare helt alene. Hvis du føler at det blir tøft kan du kontakte lege å be om hjelp.
Det indre organet som er særlig sårbart for alkohol er leveren, så det kan være greit å få sjekket den hos lege. Leveren kan være sliten etter drikkeperioden, men heldigvis har leveren en svært god evne til å reparere seg selv (innen visse grenser), bare den får «hvile», dvs slippe å forbrenne store mengder alkohol. Ellers kan store alkoholinntak over tid ha negativ virkning på bukspyttkjertel, men dette er også noe som har god helbredelsesprognose dersom du slutter å drikke.
Det har nok vært en slitasje på kroppen din å drikke så mye som du beskriver, men du kan ganske sikkert bygge opp kroppen din til slik den var tidligere. Det kan ta litt tid, men ettervirkninger som nervøsitet, redusert søvnkvalitet, kvalme, uro og svette vil gi seg etterhvert.