Rusa bror

Har ein bror som ruser seg mye på ulike stoffer: ulike legemiddel, mye alkohol, hasj og andre ting. Han har to barn har har samvær med i helger, samt en dag i uka. Har fått flere telefoner fra en bekymret kamerat som forteller at leiligheten hans ser ut som et narkoreir, at han har møtt opp rusa på jobb, samt solgt narkotiske stoffer fra jobben. Han har også fortalt at festen ikke lenger bare foregår i helgene, men at han nå har begynt å ruse seg stortsett hver dag. Han har også vært rusa minst en gang i når han kjørte bil, med ungene i baksetet.
Har snakka litt med mora til barnet, men hun tror at situasjonen har blitt bedre. Det har den imidlertid ikke. Vurderer å ringe til barnevernet og sende inn en begynringsmelding, men er usikker på om det er «alvorlig nok». Det er ikke så mange som har reagert, da han opptrer bra og ser bra ut. Men som søster kan jeg merke at han virker fjern, og ser stortsett alltid trøtt da han har røde øyne. Dessuten har han lite kontroll både når det kommer til jobb og hva andre holder på med. Tenker å snakke med moren for å høre hennes tanker. Synes dette er vanskelig, men jeg tror det er helt nødvendig slik som situasjonen ser ut nå. Bør jeg sende inn en bekynringsmelding til barnevernet? Dette virker skummelt da de ikke kan love at jeg forblir anonym. Vil helst ikke at min bror får vite om at det er jeg som har gitt melding om hans situasjon..

Kvinne, 20 år fra Hordaland
Vi er enig i at dette høres bekymringsfullt ut. Hvis det er slik at din bror ruser seg jevnlig, bør han ikke ha ansvar for barn. Å snakke med barnas mor som du skriver, kan jo være en god ide. Det er viktig at din bekymring vedrørende barnas omsorgssituasjon blir formidlet til henne som har daglig ansvar for dem. Du kan godt sende en anonym bekymringsmelding til barnevernet hvis du fortsatt tror at broren din ruser seg og barna oppholder seg hos ham. Du behøver ikke skrive hvem du er i en slik melding, barnevernet må uansett ta en slik melding på alvor. Opplysningene som fremkommer i meldingen er sikkert kjent for flere i hans bekjentskapkrets, det er ikke sjelden at naboer og bekjente sender den type meldinger når de er alvorlig bekymret for barn eller unge. Du må gjerne ringe oss på tlf 08588 hvis du har behov for å snakke med oss. Vi er her hver dag mellom 11 og 19.